Analiza wyników egzaminów zewnętrznych szkół powiatu stargardzkiego.
Ilość wyświetleń: 1491
Konferencja
„Analiza wyników egzaminów zewnętrznych szkół powiatu stargardzkiego punktem wyjścia dla podnoszenia efektywności kształcenia”
4 listopada 2015 r. w Stargardzkim Centrum Kultury odbyła się konferencja poświęcona analizie wyników egzaminów zewnętrznych uzyskanych w roku 2015 w różnych typach szkół powiatu stargardzkiego.
Konferencja zorganizowana została przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we współpracy ze Starostwem Powiatowym, Miastem Stargard oraz Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Poznaniu. Jej adresatami byli przedstawiciele organów prowadzących szkoły, dyrektorzy, wicedyrektorzy i nauczyciele wszystkich typów szkól – od szkół
podstawowych, poprzez gimnazja do szkół ponadgimnazjalnych.
Celem konferencji było zapoznanie zebranych z wynikami sprawdzianu szóstoklasistów , egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz egzaminów zawodowych – ich analiza i interpretacja oraz przedstawienie propozycji wykorzystania wyników dla podnoszenia jakości pracy szkół.
Konferencję zaszczycili swoją obecnością przedstawiciele władz samorządowych i oświatowych : wicestarosta Iwona Wiśniewska, wiceprezydent Ewa Sowa, dyrektor Wydziału Oświaty i Sportu Starostwa Powiatowego Jerzy Hernet, Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Bronisław Stefanowicz, zastępca wójta Gminy Stargard Szczeciński Jerzy Makowski.
Przedsięwzięcie składało się z dwóch części. W pierwszej wykład wprowadzający na temat: „Wyniki egzaminów zewnętrznych 2015 szkół powiatu stargardzkiego i ich analiza” wygłosiła pani Marcjanna Klessa z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu. W swoim wystąpieniu dokonała kompleksowej analizy wyników egzaminów zewnętrznych oraz zaprezentowała zestawienia i porównania, służące zobrazowaniu osiągnięć poszczególnych szkół, gmin, miasta i całego powiatu stargardzkiego. Zaprezentowała również osiągnięcia tegorocznych maturzystów i uczniów przystępujących do egzaminów zawodowych oraz omówiła osiągnięcia szkół ponadgimnazjalnych powiatu stargadzkiego.
Następnie dr Danuta Kierszka, wykładowca WSH TWP w Szczecinie wygłosiła wykład na temat: „Rozwijanie kompetencji ucznia we współczesnej rzeczywistości”.
Po krótkiej przerwie Pani Urszula Lewtak, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Stargardzie Szczecińskim zapoznała uczestników konferencji z czynnikami warunkującymi efekty nauczania.
W swoim wystąpieniu zwróciła również uwagę na specyficzne trudności
w uczeniu się, m.in. na dysleksję, dysgrafię, dysortografię i dyskalkulię. Podkreśliła też konieczność właściwej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i motywującą funkcję oceniania.
W następnej części konferencji nauczyciele stargardzkich szkół
zaprezentowali przykłady dobrych praktyk w zakresie nauczania matematyki począwszy od edukacji wczesnoszkolnej, poprzez klasy IV-VI i gimnazjum, do liceum. Problem „Jak pomóc uczniowi odnieść sukces na miarę jego możliwości?” omówiła Pani Dorota Ignaszak ze SP nr 1. Pani Renata Samsonik zaprezentowała projekt edukacyjny „Szkolne święto matematyki” w SP nr 4, które odbywa się pod hasłem „Nie ma zwolnienia od myślenia”.
W dalszej części Magdalena Piotrowicz i Beata Mielnicka , nauczycielki matematyki w Gimnazjum nr 4 opowiedziały o rozwijaniu zainteresowań matematycznych uczniów w swojej szkole. Zwróciły uwagę na to, że
w sprofilowanych klasach matematycznych realizowany jest program własny nauczania matematyki a ponadto matematyki organizują dla uczniów szkół podstawowych konkurs pt. „Dużo myślenia, to dużo zabawy”, który cieszy się sporą popularnością. Swoje doświadczenia w wspieraniu rozwoju uczniów i przygotowaniu ich do matury zaprezentowała pani Aneta Wieteska – Kisio, nauczycielka matematyki w I LO.
Organizatorzy serdecznie dziękują wszystkim prelegentom i uczestnikom za udział w konferencji. Wyrażają również nadzieję, że wykłady i przykłady dobrych praktyk staną się inspiracją do podejmowania twórczych działań w zakresie przygotowywania uczniów do kolejnych egzaminów zewnętrznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój umiejętności matematycznych.