logofacebook.jpg
Witaj
18.218.254.122
grafika_zmienna/banery/baner_237_1713354284.png

Ty pytasz – my odpowiadamy

Procedury postępowania z rzeczami, które trafiły do Biura Rzeczy Znalezionych.

1409315677.JPG
Ilość wyświetleń: 2367
Dzisiaj publikujemy pytanie naszego czytelnika dotyczące procedury likwidacji rzeczy, które trafiły do Biura Rzeczy Znalezionych. Odpowiedzi udziela Mirosław Opęchowski ze Starostwa Powiatowego oraz Anna Tatoń z Urzędu Skarbowego.

Pytanie od czytelnika:
- Podobno Biuro Rzeczy Znalezionych co miesiąc przekazuje (po odleżeniu bez znalezienia właściciela przez 2 lata) różne rzeczy do Urzędu Skarbowego, który prowadzi licytacje tych rzeczy. Nigdzie nie ma informacji o takich licytacjach - jest o tym cisza, mam wrażenie że urzędnicy sami je kupują za grosze, nie informując o tym pozostałych obywateli.
 
Odpowiedź ekspertów:
- Biuro Rzeczy Znalezionych funkcjonujące w Starostwie Powiatowym przechowuje rzeczy przez okres 2 lat od ich przekazania. Po upływie tego czasu rzeczy przechodzą na własność Skarbu Państwa tj. miejscowego Urzędu Skarbowego – informuje Mirosław Opęchowski, dyrektor Wydziału Kultury i Promocji Powiatu ze Starostwa Powiatowego w Stargardzie Szczecińskim. 
 
Dokładną procedurę postępowania z rzeczami przekazanymi z Biura Rzeczy Znalezionych przedstawia Anna Tatoń, kierownik Samodzielnego Referatu Spraw Wierzycielskich w Urzędzie Skarbowym w Stargardzie Szczecińskim.
 
- Po otrzymaniu rzeczy znalezionych, następuje ich oszacowanie przez organ likwidacyjny lub biegłego skarbowego. Rzeczy znalezione zazwyczaj mają jednak znikomą wartość i najczęstszym sposobem ich likwidacji jest sprzedaż w drodze licytacji. Licytacja publiczna odbywa się w miejscu i terminie wyznaczonym przez organ licytacyjny po uprzednim ogłoszeniu w formie obwieszczenia. Obwieszczenie zostaje umieszczone w miejscu, w którym ma odbyć się licytacja, na tablicy ogłoszeń i w innych miejscach, gdzie umieszczenie obwieszczenia organ likwidacyjny uzna za celowe, np. na stronie internetowej Urzędu Skarbowego w Stargardzie Szczecińskim. Jeżeli wartość szacunkowa sprzedawanej ruchomości przekracza 4500 zł należy ponadto obwieszczenie o licytacji zamieścić w prasie, a w szczególności w dzienniku poczytnym w danej miejscowości.

Jeżeli nie został określony termin do przeprowadzania licytacji jest ona przeprowadzona po przyjęciu przez tut. organ, rzeczy znalezionych. W licytacji nie mogą uczestniczyć: poborcy skarbowi prowadzący sprawę, ich małżonkowie i dzieci; pracownicy organu egzekucyjnego prowadzącego licytację, ich małżonkowie i dzieci, a jeżeli w danej miejscowości jest więcej organów egzekucyjnych także ich pracownicy; osoby obecne na licytacji w charakterze urzędowym.
 
Rzeczy znalezione mogą być również sprzedane: po cenie oszacowania podmiotom prowadzącym działalność handlową, w drodze przetargu ofert lub z wolnej ręki. Mogą być też przekazane do sprzedaży podmiotom prowadzącym sprzedaż komisową tego rodzaju ruchomości.
 
Rzeczy znalezione jako ruchomości nienadające się do obrotu handlowego a przedstawiające wartość użytkową, mogą być przekazane nieodpłatnie: zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej, szkołom i placówkom oświatowym, instytucjom kultury, organizacjom charytatywnym, organom administracji publicznej oraz szkołom wyższym, instytutom badawczym lub innym jednostkom organizacyjnym prowadzącym badania naukowe lub prace rozwojowe, jeżeli mogą być przez te podmioty wykorzystane przy realizacji ich zadań statutowych. Nieodpłatne przekazanie ruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa następuje za zgodą dyrektora właściwej miejscowo izby skarbowej. 
 
Ruchomości, których likwidacja, poprzez sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie w sposób nie doszła do skutku, mogą być zniszczone. Zakwalifikowanie ruchomości do zniszczenia następuje przez komisję powołaną przez organ likwidacyjny. Zniszczenia dokonuje się komisyjnie. Małe przedmioty są łamane, przecinane, zgniatane. Pozostałe mogą być przekazywane do wyspecjalizowanych firm w celu ich zniszczenia. 
 
Ponieważ wartość rzeczy znalezionych zazwyczaj nie jest wysoka,  najczęstszym sposobem ich likwidacji jest ich sprzedaż na licytacji lub fizyczne zniszczenie.

Zachęcamy naszych czytelników, do kierowania za naszym pośrednictwem pytań do specjalistów z różnych sfer życia. Pytania prosimy przesyłać na adres info.wiadomosci@gmail.com
 

MM - 29-08-2014


Artykuły powiązane:
  • O bezpieczeństwie na przejściach dla pieszych (05-02-2016)

  • Jest pytanie i jest odpowiedź (13-01-2016)

  • Fontanna pod znakiem zapytania (22-06-2015)

  • grafika_zmienna/banery/baner_180_1682406510.gif
    1.
            Jakie kwoty poszły dla bogatych. Jest to pytanie do głównego specjalisty od umażania podatków.
    pit (88.156.158...) 29-08-2014 17:53
    2.
            dlaczego śmierdzi w tym pseudo mieście?
    q (81.190.38...) 31-08-2014 10:41
    3.
            q - bo my sami nie potrafimy przewietrzyć tego smrodu... i urzędniczego i tego który dolatuje "fizycznie"...
    a (79.186.60...) 02-09-2014 01:06
    Dodanie opinii jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
    Dodanie wiadomości jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
       Polecane przez INFO
    baner_5_1570135131.jpgbaner_8_1658156824.jpgbaner_9_1570642654.jpgbaner_10_1570145489.jpgbaner_13_1587714979.jpgbaner_21_1672648553.jpgbaner_28_1677653215.jpgbaner_30_1680645093.jpgbaner_31_1695228839.pngbaner_32_1708625514.jpgbaner_33_1708625553.jpg
    Copyright © Regionalny Informator Internetowy
    info..pl M. Cywka
    Robotnicza 9b
    73-110 Stargard
    tel. +48 609 804 424 / 91 578 42 10
    e-mail: info.wiadomosci@gmail.com