Polskie firmy mają szansę zaprezentować się w programie promującym etykę w biznesie.
Ilość wyświetleń: 1815
Po raz 19. polskie firmy mają szansę zaprezentować się w najstarszym ogólnopolskim programie
promującym etykę w biznesie. Właśnie ruszyła XIX edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, a
przyjmowanie zgłoszeń potrwa do końca maja. W 2015 r. z sukcesem uczestniczyły w tej inicjatywie
2 firmy z woj. zachodniopomorskiego – Troton z Ząbrowa i WZ Eurocopert ze Szczecinka.
Postrzeganie etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności w Polsce zmienia się z roku na rok, a CSR
staje się jednym ze stałych zadań przedsiębiorstwa – wynika z obserwacji Fundacji „Instytut Badań
nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”.* Realizacja społecznie odpowiedzialnych inicjatyw
przypisywana jest przede wszystkim do zadań osób lub działów odpowiadających za marketing, PR i
politykę personalną. W tworzenie ich koncepcji osobiście angażują się właściciele i zarządy firm,
dlatego podejmowane działania wynikają z wartości wyznawanych przez najważniejsze osoby w
firmie i są często zbieżne z ich zainteresowaniami czy hobby. Rodzaj inicjatyw wynika również ze
specyfiki branży, w której działa firma, ale nie jest to regułą. Na pierwsze miejsce wybijają się pomoc
potrzebującym, warsztaty dla dzieci, sport i ekologia. Społecznie odpowiedzialny biznes to jednak
przede wszystkim etyczne postępowanie na co dzień w relacjach z pracownikami, klientami i
kontrahentami. Takie wartości już od 19 lat promuje Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i
Przedsiębiorstwem Prywatnym” w ramach programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.
Cele programu
Celem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest ocenienie wszystkich aspektów działalności firmy,
w tym sposobu i stylu jej prowadzenia, a nie tylko wyników ekonomicznych czy jakości wyrobów.
Kryterium oceny są zasady wpisujące się w ideę etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności
biznesu.
Firmy dają dobry przykład
Program wspiera kreowanie dobrego wizerunku polskich przedsiębiorstw. Certyfikat Jakości Biznesu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, poparty wieloaspektową weryfikacją, pomaga budować silną markę
pracodawcy i godnego zaufania partnera w biznesie. Laureaci programu, ich osiągnięcia i przykłady
dobrych praktyk są źródłem wiedzy o polskich praktykach z zakresu CSR i jako takie są prezentowane
przez organizatorów na konferencjach branżowych, forach, spotkaniach w regionach, a także podczas
zagranicznych misji gospodarczych i w kontaktach z placówkami dyplomatycznymi w Polsce i za
granicą. Poprzez pokazanie praktycznego wymiaru etycznego postępowania w biznesie organizatorzy
programu pomagają wzmocnić pozycję rynkową polskich firm.
Zasady
Weryfikacja firm zgłoszonych do programu przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie uczestnicy
wypełniają ankietę nt. działalności przedsiębiorstwa. Ankiety są oceniane przez Komisje Regionalne.
Firmy, które zdobędą wymaganą regulaminem liczbę punktów, przechodzą do II etapu i odbywa się w
nich audyt. Celem audytu jest sprawdzenie zgodności informacji zawartych w ankiecie ze stanem
firmy odpowiedzialnymi za poszczególne aspekty oraz z właścicielami lub przedstawicielami zarządu,
a także zapoznają się z dokumentacją firmy. Dodatkowym elementem weryfikacji jest sondaż
przeprowadzany wśród losowo wybranych klientów i kontrahentów firm. Suma przyznanych przez
audytorów, klientów i kontrahentów ocen decyduje o rekomendacji przedsiębiorstwa do tytułu i certyfikatu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Ostateczną decyzję podejmuje Kapituła programu, w skład
której co roku wchodzą m.in. przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu, władz państwowych i
samorządowych oraz mediów.
Organizatorzy
Fundacja „Instytut Badań nad Demokracja i Przedsiębiorstwem Prywatnym” KIG utworzona w 1993 r. jest
jednym z pierwszych w Polsce niezależnych instytutów badawczych i należy do czołowych polskich think tank.
Instytut, poprzez realizowane projekty, obiektywne badania i analizy, edukację i opracowywane rekomendacje
dla polityki gospodarczej, wspiera reformy rynkowe, rozwój instytucji demokratycznych i tworzenie przyjaznego
klimatu dla działalności gospodarczej.
Krajowa Izba Gospodarcza powstała w 1990 r. i jest największą niezależną organizacją biznesu w Polsce.
Reprezentuje największą liczbę przedsiębiorców, łącząc ponad 150 organizacji biznesowych. KIG promuje
społeczną wrażliwość biznesu, dba o interesy polskich przedsiębiorców na arenie międzynarodowej i działa na
rzecz poprawy wizerunku Polski na świecie.