logofacebook.jpg
Witaj
34.204.52.16
grafika_zmienna/banery/baner_229_1711539782.jpg

Od Internauty: Grzech zaniechania...

Stargard stracił bezpowrotnie szansę na stanie się miastem, o którym będzie głośno nie tylko w Polsce.

1467355946.png
Ilość wyświetleń: 8644
   No i stało się...Zapadła oficjalna decyzja Instytutu Pamięci Narodowej. Czekałem do samego końca wierząc w to, że gdzieś na stargardzkich portalach internetowych, prasie czy w radio usłyszę, że staramy się, piszemy, wysyłamy maile lub dzwonimy. Ale nie...Cisza. Właśnie teraz Stargard stracił bezpowrotnie szansę na stanie się miastem, o którym będzie głośno nie tylko w Polsce.... Głośno jest...ale o Bornym Sulinowie.

   To władze tego miasta, oddalonego od Stargardu o 100 km. podjęły decyzję o przejęciu wszystkich pomników, tablic, obelisk upamiętniających Armię Radziecką i władzę PRL. No przecież nikt by lepszej promocji dla miasta i gminy Borne Sulinowo nie wymyślił. Obiekty zostaną rozlokowane na 50 ha, a otwarcie już w 2017 roku. A u nas hektary Lotniska Kluczewo czekają na kolejnych inwestorów... Gdzie jest gospodarz miasta, gdzie jego doradcy, armia urzędników, gdzie stargardzcy radni, którzy z broszur i reklam zapewniali jak to zmienią miasto, gdzie Stargardzka Organizacja Turystyczna, Muzeum, Towarzystwo Przyjaciół Stargardu....i można tak wymieniać. Gdzie Ci wszyscy piewcy dobrobytu miasta i jego rozwoju, którym dobro Stargardu i jego Mieszkańców leży na sercu. Na samą myśl o realizacji tak wielkiej promocyjnej inwestycji wspólnie z IPNem rodzą się kolejne pomysły. Od kilku lat organizowane jest Czerwone Lotnisko...zlot pojazdów militarnych...piękna, duża impreza. Jak ulał wkomponowuje się w to, co będzie się działo w Bornym Sulinowie. Do tego wszystkiego dołączyć całą otoczkę historyczną, militarną, gastronomiczną...i PRODUKT TURYSTYCZNY mamy w garści. O ten produkt przecież wciąż walczymy. Nie mogę pojąć ignorancji, braku zainteresowania, braku kreatywności i strategicznego, dalekowzrocznego myślenia. Po co mieć pomysły...później trzeba je realizować. Koniec z kawką, ciasteczkiem, towarzyskimi pogaduchami. A w stargardzkim samorządzie nie nauczeni pracy na rzecz Stargardu i Mieszkańców. Nauczeni dbać o interesy własne i swojego towarzystwa samorządowej adoracji... Krew mnie zalewa na nieudolność i brak kompetencji... Zamiast się rozwijać i gonić do przodu My się uwsteczniamy. Ale to może o to chodzi przed kolejnymi wyborami. I na koniec pytanie. Nie wstyd Wam Panowie i Panie. Co Wy zresztą wiecie o wstydzie... Wy nawet luster w domu nie macie...Łatwiej żyć...
ja - 01-07-2016


Reklama
1.
        Ale o co ten żałosny lament? Część społeczeństwa tego miasta chce wykopać kolumnę jak najdalej i najszybciej, a nie tworzyć skanseny na inwestycyjnych gruntach. "ja" - mów za siebie i w swoim imieniu. Borne Sulinowo chce- i chwała mu za to, Stargard nie chce - nasze prawo!
pająk (82.160.76...) 01-07-2016 10:28
2.
        Stargard nie potrzebuje skansenu pomników epoki PRL-u w Stargardzie mamy zabytki które są najcenniejszymi obiektami historycznych w Polsce i na świecie. Wolę żeby głośno było w Stargardzie o budowanych fabrykach w Stargardzkim Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii i w Parku Przemysłowym. Człowieku ja patrzeć nie mogę na pomnik przy Placu Wolności który przypomina stalinowski terror i zło jakiego dopuściła się Armia Czerwona.
Stargard (83.20.242...) 01-07-2016 10:55
3.
        Won z ruskimi pomnikami se w ogródku postaw płaczku
fihsztejn (37.47.171...) 01-07-2016 11:31
4.
        Odezwało się towarzystwo wzajemnej adoracji i myślą, że jak napiszą, że "część" (ciekawe jaka część-10 osób nawiedzonych?) nie chce pomnika to tak ma być. Otóż mylicie się, porozmawiajcie z mieszkańcami a nie kolegami po fachu. Ludziom pomnik nie przeszkadza tylko bałagan przy pomniku spowodowany zaniedbaniem władz denerwuje ludzi. Wszyscy normalni mieszkańcy możemy na niego patrzeć, a ten kto nie może niech nałoży okulary lub nie chodzi tędy (są inne ulice i kościoły).
wkurzony (83.12.47...) 01-07-2016 13:05
5.
        Kto Ty jesteś panie "ja"?Wytrzepujesz z siebie jad jak ...... .Trochę empatii.I szklanka zimnej wody. Wylana na ...... napewno pomoże.
spokojny (79.184.19...) 01-07-2016 13:40
6.
        ZSRR nazistowskie zniewolenie Polski zastąpił zniewoleniem komunistycznym. Obecne władze Rosji zdają sobie z tego sprawę że żonglują prawdami, półprawdami i nieprawdami polsko-rosyjskiej historii. Rosjanie rozgrywają bieżącą propagandę za pomocą fałszowania dziejów a historia w Rosji stała się narzędziem polityki. Władze rosyjskie nie potrafią się pogodzić do likwidowania i przenoszenia sowieckich pomników które sami sobie wybudowali aby służyły sowieckiej propagandzie.
Stargard (83.20.242...) 01-07-2016 14:30
7.
        Ad.4 "wkurzony" Zapomniałeś że na kolumnie znajdują się trzy medaliony (do 2006 roku cztery, wtedy to usunięto jeden na którym znajdował się wizerunek Stalina). Stalin był jednym z największych zbrodniarzy w dziejach świata - jest odpowiedzialny za śmierć co najmniej 20 milionów ludzi (pojawiająca się liczba 100 milionów ofiar Stalina jest najprawdopodobniej przesadzona). Historyk Rudolph Rummel wyliczył, że sowiecki generalissimus odpowiada za 42 miliony spośród 63 milionów ludzi unicestwionych w Związku Sowieckim w latach 1917-1987. Liczba polskich ofiar Stalina jest wciąż nieznana, oficjalnie mówi się o 1,8 mln, ale nie wlicza się do tej liczby Polaków mieszkających w ZSRS i wymordowanych w latach 30. czy Polaków wcielonych do Armii Czerwonej i poległych w jej szeregach. Kolumna Zwycięstwa w Stargardzie jest licznie zdobiona gwiazdami radzieckimi oraz sierpem i młotem.
Stargard (83.20.242...) 01-07-2016 14:50
8.
        *Stargard* - zapomniałeś jak miasto Stargard znalazło się w granicach Polski.
TT (88.156.155...) 01-07-2016 21:00
9.
        w granicach Polski Stargard znalazł się po upadku komunizmu, to raz. Dwa: ruscy Stargardu nie wyzwolili, tylko zrównali z ziemią. Stargard po II wojnie światowej był Polski tylko z nazwy. To była Rosyjska strefa wpływów. Komuniści mordowali Polaków, zniewolili nasz kraj i zacofali na blisko pół wieku. Czas zrównać tą obrzydliwą kolumnę z ziemią... Tyle w temacie
Mirek (88.156.152...) 02-07-2016 13:22
10.
        Ad.7 "Stargard". Nam również pomnik nie przeszkadza a nawet go lubimy (szczerze, nawet nie wiedziałem, że tam są jeszcze jakieś gwiazdy). A co z pomnikiem papieża postawionym niedaleko i pomnikiem ofiar smoleńskich? Może przenieśmy je na cmentarz? Tam jest ich miejsce! No, zaczyna się walka o pomniki i stawianiem nowych pomników zamiast zająć się budowaniem gospodarki a tym powinno się zajmować jako priorytetem, reszta to niepotrzebne i zastępcze bicie piany.
NN (176.221.120...) 02-07-2016 13:30
11.
        nie jestem zwolennikiem stawiania pomników ale ten komunistyczny powinien zostać już dawno zlikwidowany, czcić Stalina i ZSRR to tak samo jak czcić Hitlera
Mirek (88.156.152...) 02-07-2016 13:43
12.
        Nie ruscy zrównali Stargard z ziemią, został zburzony później a cegły pojechały do Warszawy.
xxl (31.0.66...) 02-07-2016 17:53
13.
        (w granicach Polski Stargard znalazł się po upadku komunizmu) Mirek, historia to dla Ciebie abstrakcja, jak widać.
TT (88.156.155...) 02-07-2016 18:35
14.
        Jeśli ktoś myśli że to persony jak Stalin,Hitler itp. odpowiadają za śmierć milionów to życzę powodzenia z tak płytkim umysłem.
kasta (94.254.129...) 03-07-2016 12:22
15.
        Tak jak pisałem wcześniej, zburzyć a grysem ktory z niego powstanie utwardzic nawierzchnie dróg
Mirek (88.156.152...) 03-07-2016 13:21
16.
        Do Mirek| W żadnej dziedzinie nie jest Pan fachowcem, che-che)))
TT (88.156.155...) 03-07-2016 16:50
17.
        Komentarz Pana Macieja Baranowskiego, który znaleźliśmy w archiwum portalu stargard.com.pl -Prawdopodobnie z maja 1945 roku pochodzi zdjęcie zrobione z wieży północnej kościoła Mariackiego, pokazujące morze ruin. Taką symboliczną Warszawę. Zamiast budynków, stoją tylko kikuty murów, a w środku wszystko jest powypalane, wyburzone. Widać tylko jedyną ocalałą budowlę, czyli kościół św. Jana z plebanią obok. Walczyli tak, jak potrafili... -Ostatnia ofensywa na froncie wschodnim ruszyła spod Recza. To dlatego Suliborek, Sulibórz, Rybaki zostały tak zniszczone, włącznie kościołami, zabudowaniami folwarcznymi. W operacji „Sonenwende” brały udział jednostki ochotnicze państw germańskich, w tym SS Denmark. Duńczyków było około 50 tysięcy. Mocno dostali w skórę. Skończyli swoją wojnę pod Dąbiem. Wcześniej, w nocy z 4 na 5 marca 1945 roku, po walkach z oddziałami pancernymi SS, Rosjanie zajęli Stargard. Dużo się mówi o zawziętym, fanatycznym oporze generała majora Hansa Voigta – wcześniejszego dowódcy obrony Choszczna. Uciekł stamtąd nim miasto, poważnie zniszczone, zostało zdobyte. Ulokował się w Stargardzie. Jednak nie miał odpowiednich sił, aby rzeczywiście przeciwstawić się ofensywie. Pod samym Stargardem oddziały SS tworzyli młodzi, kilkunastoletni chłopcy. Dostali czołgi i walczyli jak potrafili. Radzieckie raporty na temat bombardowań Stargardu, są precyzyjne. Przeczytać w ich można, że zostały zbombardowane cele komunikacyjne i militarne. Ale koszary, jedne i drugie, stoją do dzisiaj nienaruszone. Podobnie dworzec kolejowy zachował się nienaruszony. Tymczasem całe stare miasto, serce Stargardu, legło w gruzach. Jak do tego doszło? Tajemnicze dwa miesiące... -Na to pytanie ciągle nie ma odpowiedzi, bo nie wiadomo, co się w mieście działo między marcem a majem 1945 roku. Nie ma żadnych informacji na ten temat. Jedynie z relacji świadków, którzy byli w Stargardzie: robotników przymusowych, jeńców wojennych wynika, że po różnych libacjach, zabawach, odbywały się w mieście nocne strzelania lub burzenie domów. Najczęstszą metodą wysadzania budynków było wrzucenie do wewnątrz beczki ropy z kostką trotylu. Wszystko, co było w Stargardzie, cały majątek traktowany był jako zdobycz wojenna. Co niepotrzebne, było niszczone i nikomu nie zależało na tym majątku. Charakterystyczne dla tego czasu jest zdarzenie opisane przez jednego ze świadków. Otóż w domach przy dzisiejszej ulicy Wiejskiej, Rosjanie zabawiali się z Niemkami. Później chcieli zabrać im jakieś kosztowności, zegarki. Zrobiła się awantura. Interweniowali polscy milicjanci i przymknęli jednego Rosjanina w komisariacie. Gdy koledzy dowiedzieli się, z odsieczą, z czerwonych koszar, przyjechali na czołgu. Wypalili z działa w kierunku komisariatu. Milicjanci w popłochu uciekli, kolega był wolny. Trofea zabrali... -Osobnym problemem jest sprawa dzieł sztuki, które były w mieście. Stargardzkie muzeum stara się zdobyć jakieś informacje na temat losu bardzo cennych pamiątek kultury. Zapytanie wysłano do Ermitaża. W odpowiedzi napisano, że nic nie mają, ale odnośnie miasta użyto nazwę Stargorad, czyli takiej, jaka funkcjonowała w nomenklaturze radzieckiej komendantury wojennej. Zatem zdradzili się, że coś na ten temat wiedzą, albo coś mają. Nie jest to już żadną tajemnicą, że na Pomorzu funkcjonowała tzw. „Brygada trofeum”. To była formacja wojskowa, działająca przy II Froncie Białoruskim, zajmująca się gromadzeniem dzieł sztuki. Dowodzili nią Lew Charko i Leonid Denisow. To właśnie ta brygada „zrobiła” kilkanaście miejscowości, miasteczek i miast na terenie Pomorza, aż po Rugię. W Pęzinie, w zamku, mieściła się jedna ze składnic dzieł sztuki. Tam, co potwierdzają dokumenty, zwieziono dzieła sztuki także ze Stargrdu, z miejscowych kościołów, ratusza, muzeum. Dokładne informacje o tym, co tam się znajdowało pochodzą od Paula Vieringa, ówczesnego konserwatora Prowincji Pomorskiej. Dokonał objazdu wszystkich składnic na tym terenie. Mieściły się one, oprócz Pęzina, także w Sokolińcu koło Recza i w Łobzie, w jednej z tamtejszych willi. To, co trafiło do składnic zostało spisane, a dokumenty znajdują się w archiwum krajowym w Greiswaldzie. Po tym, jak Leonid Denisow wywiózł z Pęzina dzieła sztuki, dopiero trafili tam Polacy. Było to w maju 1945 roku. Wówczas okazało się, że były tam też zgromadzone księgozbiory, m.in. z biblioteki uniwersyteckiej w Greiswaldzie. Później książki trafiły stamtąd do biblioteki uniwersyteckiej w Toruniu. Taki sam los spotkał stargardzki księgozbiór z kościoła Mariackiego, z Biblioteki Mariana Stargadienzis – średniowieczne rękopisy, inkunabuły itp. Część z ponad 3 tysięcy woluminów, w tym również średniowiecznych rękopisów, pochodzących z księgozbioru Gimnazjum Petera Gröninga, obecnego I LO, odnaleziono w zbiorach Książnicy Pomorskiej w Szczecinie. Większość zbioru jest natomiast w bibliotece publicznej w Bydgoszczy. Zdobywcy... -Rosjanie, jako zdobywcy, niepodzielnie panowali w Stargardzie, tak samo zresztą, jak na całym Pomorzu. Polska administracja, która przyjechała do miasta, mieściła się na tzw. Zarzeczu, czyli na terenach dzisiejszych ulic: Bydgoskiej i Robotniczej. Tam też był polski szpital. Tam urzędował pierwszy polski burmistrz, Jan Parys. Często pisano do komendanta wojennego Stargardu, który miał swoją siedzibę w przy ul. Mickiewicza, w obecnej przychodni kolejowej. Chodziło o przejmowanie kolejnych rejonów miasta. Ale Rosjanie się nie kwapili. Zajęcie, zdobycie, czy jak kiedyś mówiono wyzwolenie Stargardu jest owiane wieloma tajemnicami. Nie wiadomo, ilu żołnierzy tutaj zginęło. Tak samo po stronie radzieckiej, jak i niemieckiej. Niektórzy mówią, że zbiorowa mogiła Rosjan znajduje się w okolica pomiędzy dzisiejszym pomnikiem na pl. Zwycięstwa a zajezdnią autobusową. Jednak grzebano tam żołnierzy, którzy polegli w całej okolicy, nawet pod Dabiem. Niedawno natknięto się na mogiły Niemców. Ekshumowano koło 200 ofiar ostatniej wojny i przeniesiono na cmentarz w Glinnej koło Starego Czarnowa. Były to wyłącznie szczątki bardzo młodych i starszych mężczyzn. Przed historykami jest jeszcze sporo zagadek do wyjaśnienia. Fakty, które już zostały odkryte i ujawnione, pozwalają na formułowanie ocen i opinii o wyzwolicielach Stargardu. Każda z nich jest oczywiście jest subiektywna.
Stargard (83.11.181...) 03-07-2016 18:41
18.
        No to się "Stargard" rozpisał, chyba w niedzielę miałeś niestrawność po obiedzie. Twoje wypociny myślisz, że im dłuższe tym bardziej wiarygodne? Nonsens! Prawda ma jak kij dwa końce i zależy kto ją głosi. Niektórzy myślą że kłamstwo powtarzane ileś tam razy staje się prawdą - ale dla mnie kłamstwo nadal jest kłamstwem.
Autochton (83.12.47...) 04-07-2016 09:07
19.
        A Chruszczow podarował swoim Krym:)
hehe (88.156.145...) 04-07-2016 17:38
20.
        Obecnie tu jest Polska i najważniejsze, że Polacy nie chcą tego pomnika. A ci co go tak zaciekle bronią, mogą go sobie zabrać i razem z nim wyjechać do kraju swoich przodków. Nikt za wami nie będzie tu tęsknił. Nie ważne ile pokoleń was tu będzie, zawsze będziecie tu jedynie gośćmi.
Jaromir (79.186.64...) 04-07-2016 18:49
21.
        Kim jesteś, żeby oceniać kto jest gościem a kto nie? W latach 70 przyjeżdżał do naszego mieszkania starszy pan z Niemiec, po prostu chciał zobaczyć swoje byłe mieszkanie - tak powiedział. Dla nas był gościem))
TT (88.156.155...) 04-07-2016 20:27
22.
        A którzy to POLACY(?) tak zaciekle chcą usunąć ten pomnik. Bo ja osobiście w swoim otoczeniu rodzinnym i sąsiedzkim mamy w głębokim powarzaniu chęć usunięcia tego pomnika. "Jaromir" nie TY będziesz decydował kto jest Polakiem i ma prawo TU mieszkać a kto TYLKO gościem (więc może to TY zabieraj manatki i fruwaj z mojego POLSKIEGO kraju).
Tokl (83.12.47...) 05-07-2016 08:33
23.
        Jaromir może weźmiesz wszystkie pomniki kaczki i wyjedziesz z nimi dp Korei Północnej?
magda (88.156.157...) 09-07-2016 12:50
24.
        Biedni wybrakowani umysłowo ludzie. Wiadomo, że nikt nie odmawia wam posiadania obywatelstwa polskiego. W tym sensie każdy może stać się Polakiem, a ściślej mówiąc obywatelem polskim. Bo Polak - osoba narodowości polskiej, to nie to samo co obywatel polski. To że ktoś urodził się w Polsce (a nawet jego rodzice czy dziadkowie), mówi po polsku i posiada polski paszport, nie oznacza, że jest Polakiem. Ale jak widać zakompleksionym masom (bądź też nieświadomym swojego pochodzenia) włącza się mania szczekania. Ale to typowe dla ludzi wywodzących się z innej krwi. Nawet większość tych pro i antykaczek to osoby z krwią ukraińską.
Ruda (83.21.64...) 10-07-2016 07:52
25.
        akcja wisła
tyle w temacie (88.156.145...) 14-07-2016 23:49
26.
        Czytając te wypowiedzi robi się niedobrze,sam jad i nienawiść.A może zamiast pomnikami zainteresowalibyście się ludżmi starszymi w naszym mieście,potrzebującymi pomocy ,więcej życzliwości i serca!
Eva (109.243.114...) 18-07-2016 14:59
27.
        Stargard Szczeciński nie ma gospodarza już od wielu lat, od ilu władzę w mieście sprawuje prezydent Pajor, nic nie zrobiono dla miasta oprócz zmiany jego nazwy, przeprowadzonej na podstawie szemranych internetowych plebistytów. Stargardzianie powinni ruszyć wszyscy aby odwołać tego człowieka z tej funkcji jak najszybciej, dosyć nic nie robienia w naszym Stargardzie, niech razem z gwiazdą odejdzie jej propagator, teraz gdy są odpowiednie ustawy też nic jeszcze jegomość nie robi, bo tak wygodnie, Prezydent powinien pracować dla dobra miasta i jego mieszkańców.
Sylwester (83.8.188...) 02-08-2016 17:54
28.
        Sylwester następne wybory będą to sobie weź i odwołaj a póki co to stargardzianie tak sobie wybrali więc WARA! "Stargardzianie powinni ruszyć wszyscy" ale gdzie mają ruszyć?? rewolucja ci się marzy? Gdyby Pajor nic nie robił ludziska by go nie wybrali już po -szej kadencji więc nie masz racji
Fan (83.20.71...) 23-08-2016 09:17
29.
        ***, który był doradcą wieśniaka z Centrum Oddłużeniowo Inwestycyjnego (tak TEGO PRZEZ KTÓRE LUDZIE STRACILI HAJS) pracuje w bibliotece na KIEROWNICZYM STANOWISKU!!!!!! KTO NA TO POZWOLIŁ!!!! POZA TYM BYŁEM ŚWIADKIEM JAK DYREKTOR (***) DRZE *** NA PRACOWNIKÓW!!!!! KTO DO TEGO DOPUSZCZA? ZAMIATACIE POD DYWAN BRUDY, KTÓRE WYJDĄ NA JAW!!!!
KAZIK (176.31.7...) 02-09-2016 10:31
30.
        widocznie nieźle musiał cię oszkapić na kase że tak cie boli, co ty masz w głowie ze uwierzyłeś w takie super procenty buahahahahahahahahahahaha
Lajh (79.184.165...) 07-09-2016 11:15
31.
        Coraz mniej na tym świecie świadków historii II wojny i czasów powojennych. Ludzi, którzy przejmowali i odbudowywali Stargard. Wiedzę na temat historii Stargardu i nie tylko macie z opowieści lub książek - i tylko taką !!! Trochę pokory . A pomnik powinien zniknąć.
Andrzej (94.254.129...) 05-10-2016 14:00
32.
        Ad 31 Zgadzam się w zupełności z przedmówcą
a....z (77.112.18...) 11-10-2016 10:19
33.
        Precz z pomnikiem upamiętniającym sowieckie zniewolenie Polski. Do Bornego Sulinowa można go oddać śmiało. Poza tym nie jestem zwolennikiem stawiania pomników a zwłaszcza po wypadku smoleńskim czy JP II.
TTT (88.156.145...) 18-11-2016 23:25
34.
        Ad 30,31,32,33 Jesteście przedstawicielami Ciemnogrodu a nie Stargardu
józef (89.229.96...) 29-01-2017 14:46
Dodanie opinii jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
Autor:
Dodanie wiadomości jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
Autor:
   Polecane przez INFO
baner_5_1570135131.jpgbaner_8_1658156824.jpgbaner_9_1570642654.jpgbaner_10_1570145489.jpgbaner_13_1587714979.jpgbaner_16_1570645259.jpgbaner_21_1672648553.jpgbaner_28_1677653215.jpgbaner_30_1680645093.jpgbaner_31_1695228839.pngbaner_32_1708625514.jpgbaner_33_1708625553.jpg
Copyright © Regionalny Informator Internetowy
info..pl M. Cywka
Robotnicza 9b
73-110 Stargard
tel. +48 609 804 424 / 91 578 42 10
e-mail: info.wiadomosci@gmail.com