rii.pl wiadomosci.rii.pl
 
Redakcja
|
Kontakt
|
Oferta
|
Zasady
 
Reklama
reklama
Ostatnie 5 wiadomości: 
  • Zły list motywacyjny? To znaczy jaki? (0)
  • Zgrany zespół – jak o niego zadbać? (1)
  • Dzień Kropki – Potrafię (0)
  • Biurowe dowcipy, które możesz zrobić współpracownikom (1)
  • Poznaj wszystkie zalety używania systemów przeciwoblodzeniowych (0)
  • Awans w pracy – sukces czy problem? (0)
  • Tematy wcześniejsze
  • OxyHeaven - Tlenoterapia już w Stargardzie!
  • Straż Miejska uczy zasad ruchu
  • 3 zawody z przyszłością
  • 100 – lecie Polskiego Czerwonego Krzyża
  • Sale konferencyjne w województwie pomorskim
  • Inauguracja roku szkolnego 2019/20
  • ENEA - dokumenty dotyczące cen
  • 4 pyszne przepisy do termosu
  • Wyjechał na urlop. Zastał powódź w piwnicy
  • Nieudana podróż samolotem
  • Zachodniopomorskie Małe Skarby
  • Zmiany w podatkach dla przedsiębiorców
  • Szansa powrotu do pracy po długotrwałej chorobie
  • Wolontariusze Paczki i Akademii poszukiwani
  • Zadbajmy o zdrowie czworonogów
  • Uczniowie remontują Budowlankę
  • Ruszyły papierowe wnioski o 500+
  • Zerowy PIT dla młodych
  • Obniżenie cen energii dla firm...
  • Auto dla dziecka - marzenie każdego malucha
  • Najlepsza pizza w Stargardzie!
  • Podsumowanie tegorocznej akcji PIT
  • 32% dzieci bez przedszkola
  • Kierunek: wakacje
  • Bezpłatny designer w Stargardzie
  • Faktoring najskuteczniejszym lekarstwem na problemy branży transportowej!
  • Latem postaw na grafit! Idealny czas na ocieplenie domu!
  • Nowa praca w Stargardzie? Znajdź ją na Jobsora.com
  • Dlaczego musisz sprawdzić numer?
  • Konkurs - do wygrania 3 książki
  • Czym jest hydraulika siłowa?
  • Bezrobocie spada
  • Konkurs - do wygrania 3 książki
  • Porady dla wynajmujących samochód w kraju – na co zwrócić uwagę?
  • Biznes online
  • Krypta Petera Gröninga w Stargardzie
  • Solidne narzędzia w Twoich rękach
  • Spotkanie autorskie z Moniką Sawicką
  • Którego stomatologa wybrać?
  • Konkurs z okazji Dnia Ojca!
  • Nieudana podróż samolotem
    Tagi: samolot, odszkodowania
    Ilość wyświetleń: 698

       

    Sezon urlopowy to czas wzmożonego ruchu lotniczego. To właśnie w tym okresie notowanych jest najwięcej opóźnień samolotów, odwoływane są loty i zgłaszane zagubienia bagażu. Jednak wciąż wielu z nas nie wie, że takie trudności można reklamować, aby choć w niewielkim stopniu zrekompensować urlopowe niedogodności. Kiedy można uzyskać odszkodowanie za nieudaną podróż samolotem podczas wakacji i jak dochodzić swoich praw?

       Według prognoz Eurocontrol – agencji zajmującej się kontrolą ruchu lotniczego na terenie Unii Europejskiej – łączna wartość opóźnień w pasażerskim ruchu powietrznym w 2019 r. będzie dwa razy większa niż w poprzednim, osiągając wynik 38 milionów minut. Z kolei w czerwcu br. na czas wylądowało jedynie niespełna 67 proc. samolotów. Zgodnie z prawem pasażerowie mogą domagać się odszkodowania, gdy przewoźnik nie wywiąże się z warunków umowy zawartej w momencie zakupu biletu.

    Odwołany lub opóźniony lot? Należy Ci się odszkodowanie

       Zasady przyznawania odszkodowania i udzielania pomocy pasażerom są takie same dla wszystkich lotnisk leżących na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, a prawa podróżnych reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 261/2004. – Klient linii lotniczej może ubiegać się o rekompensatę finansową w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o minimum 5 godzin, choć regulaminy niektórych przewoźników mówią też o 3 godzinach. Podobnie w wyniku odmowy przyjęcia na pokład przez tzw. overbooking, czyli sprzedaż nadmiarowej liczby biletów. Wysokość odszkodowania wynosi 250, 400 lub 600 euro w zależności od liczby kilometrów lotu. Reklamacje można składać też w przypadku zagubienia, zniszczenia lub opóźnienia bagażu – podkreśla Rafał Nawrocki, specjalista ds. obsługi pasażerów Portu Lotniczego Lublin. Jak zaznacza, prawo wyraźnie stanowi także o obowiązku zapewnienia opieki podróżnemu przez firmę lotniczą. – Jeśli lot został odwołany lub jest znacząco opóźniony, przewoźnik musi zapewnić oczekującym m.in. niezbędne posiłki i napoje stosownie do czasu zwłoki. Niedopełnienie tego obowiązku także może być zareklamowane – dodaje Rafał Nawrocki.

    Jak i kiedy zgłaszać reklamację?
       Reklamacje związane z niedopełnieniem warunków przewozu należy w pierwszej kolejności skierować do linii lotniczej lub biura podróży (loty czarterowe). Najlepiej zrobić to bezpośrednio po zaistnieniu zdarzenia, kiedy wszystkie bilety i karty pokładowe mamy przy sobie. – Rozporządzenie europejskie nie wyznacza terminu zgłoszenia reklamacji, zatem kwestia ta regulowana jest przez prawo obowiązujące w kraju wylotu lub to, w którym zarejestrowany jest przewoźnik. W większości przypadków okres ten trwa 3 lata, choć zdarzają się kraje, w których wynosi nawet 15. W Polsce to maksymalnie 1 rok. Po tym czasie sprawa ulega przedawnieniu – informuje Rafał Nawrocki.

       Przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie zgłoszenia. Jeśli otrzymana decyzja jest odmowna należy złożyć skargę na linię lotniczą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Zażalenie rozpatrzy Rzecznik Praw Pasażerów. Choć w teorii ma na to 90 dni, to w praktyce postępowania mogą trwać dłużej z uwagi na dużą liczbę zgłoszeń i konieczność zgromadzenia odpowiedniej dokumentacji. Chcąc zatrzymać bieg terminu przedawnienia sprawy, należy skierować ją na drogę postępowania sądowego bądź administracyjnego.

    O czym warto pamiętać

       Rekompensata finansowa wcale nie musi zostać wypłacona, jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu jest spowodowane tzw. zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, czyli takich, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Przykładem mogą być niespodziewane warunki pogodowe, które uniemożliwiają bezpieczny ruch lotniczy. W sezonie urlopowym pojawiają się też informacje o planowanych strajkach pracowników linii lotniczych. Jeśli doprowadzą do opóźnienia lub odwołania lotu, są podstawą do złożenia reklamacji. Warto też pamiętać, że prawo do zwrotu kosztów biletu jest czym innym niż odszkodowanie – są to dwa odrębne prawa pasażera. Jeśli w wyniku odwołania lub znaczącego opóźnienia lotu odzyskamy pieniądze za bilet, to i tak możemy ubiegać się o rekompensatę finansową. Co więcej, odszkodowanie przysługuje każdemu pasażerowi niezależnie od wieku, co ma znaczenie w przypadku rodzinnych lotów na wakacje.

    MB - 21.08.2019






    R
    e
    k
    l
    a
    m
    a
    Przed dodaniem opinii konieczne jest zapoznanie się z regulaminem
    Autor: 
    Hasło: 
    Tylko zarejestrowani  
    Przepisz KOD: 
     
    Przed dodaniem tematu konieczne jest zapoznanie się z regulaminem
    Temat: 
    Autor: 
    Hasło: 
    Tylko zarejestrowani  
    Przepisz KOD: 
     
    Najczęściej czytane:
  • Spójnia klub PiSu...
  • Wypadek nad Miedwiem...
  • Podwyżki w Urzędzie Mie...
  • Najlepsza pizza w Starg...
  • Mieszkaniec o Stargardz...
  • Usychające nasadzenia p...
  • Granty sołeckie 2019...
  • Ścięte pierwsze drzewa...
  • Marek Stankiewicz kandy...
  • Wywiad z Prezydentem Ra...
  • gg
    Galeria zdjęć
    Kontakt z redakcją

    przepisz kod: 
    Wykonał: info
    Copyright © 2011 - info-wiadomości - info T. Cywka, Stargard, wiadomości, informacje, aktualności, dziennik