„Nie daj się oszukać – sprawdź paragon”. Nowa akcja Ministerstwa Finansów .
Ilość wyświetleń: 2863
Resort finansów wystartował z kolejną kampanią paragonową, która jest
skierowana do polskich konsumentów. Tym razem Ministerstwo zachęca do
sprawdzania, czy sprzedawcy wydają poprawne dowody sprzedaży. To
kolejny pomysł, obok akcji „Weź paragon”, na budowanie świadomości
społecznej i promowanie uczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców.
Począwszy od 2002 roku, w czasie ferii zimowych i wakacji, Ministerstwo Finansów koordynuje
kolejne edycje kampanii „Weź paragon”. Na tym jednak działalność edukacyjna wspomnianego
resortu się nie kończy. MF postanowiło zachęcić konsumentów do tego, aby zwracali uwagę na
wydawane im dowody sprzedaży. Akcja wystartowała pod hasłem „Nie daj się oszukać – sprawdź
paragon”.
Jakie informacje powinien zawierać paragon fiskalny?
Sprzedawca, który korzysta z kasy rejestrującej, musi poświadczać każdą transakcję na rzecz klienta
indywidualnego paragonem fiskalnym. Zgodnie z prawem, nabywca powinien otrzymać dowód
sprzedaży w chwili nabycia towaru lub usługi. Ponadto, przepisy jasno określają, jakie informacje
muszą się znaleźć na paragonie fiskalnym.
- Są to m.in. centralnie umieszczony napis paragon fiskalny, NIP podatnika, nazwa firmy i jej adres,
nazwa towaru lub usługi, cena, numer unikatowy kasy rejestrującej oraz logo fiskalne. Szczegółową
listę wymaganych danych można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku
- tłumaczy Marcin Ciechowicz, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych.
Wydruk z terminala płatniczego to nie paragon fiskalny
Częstą praktyką, szczególnie w okresie wakacji, jest wydawanie konsumentom jedynie potwierdzeń
płatności kartą lub tzw. rachunków kelnerskich (w przypadku lokali gastronomicznych). Wydruki te
nie mogą jednak w żaden sposób zastąpić paragonu fiskalnego. Dokument tego typu jest m.in.
dowodem na to, że przedsiębiorca odprowadza należne podatki i nie należy do „szarej strefy”.
- Jeżeli podatnik, który jest zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej, wydaje klientowi
indywidualnemu jedynie wydruk z terminala płatniczego lub paragon niefiskalny, mamy do czynienia
ze złamaniem przepisów. Zwracanie uwagi na takie sytuacje to nie tylko działanie prospołeczne, ale
także dbanie o własne prawa - podkreśla Ciechowicz.
Dlaczego warto sprawdzić paragon?
Powodów, dla których warto sprawdzać dowody sprzedaży, jest wiele. Otrzymany dokument ma
bowiem znaczenie zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i nabywcy. Większość klientów
zdaje sobie sprawę z tego, że paragon fiskalny umożliwia łatwiejsze skorzystanie z prawa do
reklamacji lub zwrotu otrzymanego towaru. Nie każdy pamięta jednak o tym, iż poprawny dowód
sprzedaży daje większą gwarancję rzetelności firmy i jakości oferowanych przez nią produktów.
Ponadto, konsument, który zwraca uwagę na to, czy otrzymał prawidłowo wystawiony paragon
fiskalny, bierze czynny udział w walce z „szarą strefą” i wspiera uczciwych przedsiębiorców. To z kolei
ma przełożenie na budowanie silnej gospodarki.
Nie można również zapominać o tym, że już 1 października 2015 roku wystartuje pierwsza edycja
loterii paragonowej. W akcji koordynowanej przez Ministerstwo Finansów wyróżniani będą
konsumenci, którzy przywiązują wagę do odbierania dowodów sprzedaży.
- Nagrodami w loterii mają być samochody, notebooki i tablety. Będą one rozlosowywane jedynie
spośród poprawnych paragonów fiskalnych, które zostały wystawione na kwotę co najmniej 10 zł -
wyjaśnia ekspert PCKF.