logofacebook.jpg
Witaj
3.16.69.143
grafika_zmienna/banery/baner_153_1714222076.png

Nie daj się oszukać – sprawdź paragon

„Nie daj się oszukać – sprawdź paragon”. Nowa akcja Ministerstwa Finansów .

1437563357.jpg
Ilość wyświetleń: 2863
   Resort finansów wystartował z kolejną kampanią paragonową, która jest  skierowana do polskich konsumentów. Tym razem Ministerstwo zachęca do  sprawdzania, czy sprzedawcy wydają poprawne dowody sprzedaży. To  kolejny pomysł, obok akcji „Weź paragon”, na budowanie świadomości  społecznej i promowanie uczciwej konkurencji wśród przedsiębiorców.
 
   Począwszy od 2002 roku, w czasie ferii zimowych i wakacji, Ministerstwo Finansów koordynuje  kolejne edycje kampanii „Weź paragon”. Na tym jednak działalność edukacyjna wspomnianego  resortu się nie kończy. MF postanowiło zachęcić konsumentów do tego, aby zwracali uwagę na  wydawane im dowody sprzedaży. Akcja wystartowała pod hasłem „Nie daj się oszukać – sprawdź  paragon”.
 
   Jakie informacje powinien zawierać paragon fiskalny?
 
   Sprzedawca, który korzysta z kasy rejestrującej, musi poświadczać każdą transakcję na rzecz klienta  indywidualnego paragonem fiskalnym. Zgodnie z prawem, nabywca powinien otrzymać dowód  sprzedaży w chwili nabycia towaru lub usługi. Ponadto, przepisy jasno określają, jakie informacje  muszą się znaleźć na paragonie fiskalnym.
 
   - Są to m.in. centralnie umieszczony napis paragon fiskalny, NIP podatnika, nazwa firmy i jej adres,  nazwa towaru lub usługi, cena, numer unikatowy kasy rejestrującej oraz logo fiskalne. Szczegółową  listę wymaganych danych można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku  - tłumaczy Marcin Ciechowicz, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych.
 
    Wydruk z terminala płatniczego to nie paragon fiskalny
 
   Częstą praktyką, szczególnie w okresie wakacji, jest wydawanie konsumentom jedynie potwierdzeń  płatności kartą lub tzw. rachunków kelnerskich (w przypadku lokali gastronomicznych). Wydruki te  nie mogą jednak w żaden sposób zastąpić paragonu fiskalnego. Dokument tego typu jest m.in.  dowodem na to, że przedsiębiorca odprowadza należne podatki i nie należy do „szarej strefy”.
 
   - Jeżeli podatnik, który jest zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej, wydaje klientowi  indywidualnemu jedynie wydruk z terminala płatniczego lub paragon niefiskalny, mamy do czynienia  ze złamaniem przepisów. Zwracanie uwagi na takie sytuacje to nie tylko działanie prospołeczne, ale  także dbanie o własne prawa - podkreśla Ciechowicz.
 
Dlaczego warto sprawdzić paragon?
 
   Powodów, dla których warto sprawdzać dowody sprzedaży, jest wiele. Otrzymany dokument ma  bowiem znaczenie zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i nabywcy. Większość klientów  zdaje sobie sprawę z tego, że paragon fiskalny umożliwia łatwiejsze skorzystanie z prawa do  reklamacji lub zwrotu otrzymanego towaru. Nie każdy pamięta jednak o tym, iż poprawny dowód  sprzedaży daje większą gwarancję rzetelności firmy i jakości oferowanych przez nią produktów. 
 
    Ponadto, konsument, który zwraca uwagę na to, czy otrzymał prawidłowo wystawiony paragon  fiskalny, bierze czynny udział w walce z „szarą strefą” i wspiera uczciwych przedsiębiorców. To z kolei  ma przełożenie na budowanie silnej gospodarki.
 
   Nie można również zapominać o tym, że już 1 października 2015 roku wystartuje pierwsza edycja  loterii paragonowej. W akcji koordynowanej przez Ministerstwo Finansów wyróżniani będą  konsumenci, którzy przywiązują wagę do odbierania dowodów sprzedaży.
 
   - Nagrodami w loterii mają być samochody, notebooki i tablety. Będą one rozlosowywane jedynie  spośród poprawnych paragonów fiskalnych, które zostały wystawione na kwotę co najmniej 10 zł -  wyjaśnia ekspert PCKF.
Adam Wagner - 22-07-2015


Artykuły powiązane:
  • Główne założenia akcji paragonowej (30-07-2015)

  • Reklama
    Dodanie opinii jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
    Dodanie wiadomości jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
       Polecane przez INFO
    baner_5_1570135131.jpgbaner_8_1658156824.jpgbaner_9_1570642654.jpgbaner_10_1570145489.jpgbaner_13_1587714979.jpgbaner_21_1672648553.jpgbaner_28_1677653215.jpgbaner_30_1680645093.jpgbaner_31_1695228839.pngbaner_32_1708625514.jpgbaner_33_1708625553.jpg
    Copyright © Regionalny Informator Internetowy
    info..pl M. Cywka
    Robotnicza 9b
    73-110 Stargard
    tel. +48 609 804 424 / 91 578 42 10
    e-mail: info.wiadomosci@gmail.com