logofacebook.jpg
Witaj
13.59.82.167
grafika_zmienna/banery/baner_153_1714222076.png

Już nie "pod szczęśliwą gwiazdą"

Dzisiaj w nocy, między 23 a 4 w nocy trwało usuwanie gwiazdy i wieńca z Pomnika Zwycięstwa.

1480519434.JPG
Ilość wyświetleń: 5237
   Dzisiaj w nocy, między 23 a 4 w nocy trwało usuwanie gwiazdy i wieńca z Pomnika Zwycięstwa. Demontaż, który był podyktowany bezpieczeństwem do najłatwiejszych nie należał. Żelbetonowa konstrukcja opierała się ponad pięć godzin. Kolumna Zwycięstwa zmieniła swój wygląd, ale już niedługo w ogóle zniknie z miejskiego krajobrazu Stargardu.  Wczoraj radni zdecydowali o przeniesieniu całej Kolumny na Cmentarz Wojenny przy ul. Reymonta. 
   

 
   Już na początku obrad sesji radny Wojciech Seredyński próbował wycofać projekt uchwały z porządku obrad, ze względu na błąd formalny, tj. wpis Kolumna zamiast Pomnik. Jednak po naniesieniu stosownych zmian, projekt uchwały został poddany dyskusji w punkcie 16 porządku obrad.
 
   Rafał Zając, który wprowadził radnych do założeń projektu uchwały przekonywał, że jest to - decyzja konieczna do podjęcia.  Pokrótce opowiedział dzieje dotyczące monumentu na przestrzeni lat. Następnie Sławomir Pajor uzupełnił wypowiedź swojego zastępcy i komisje wyraziły swoje stanowiska. 
 
   Pozwolono również zabrać głos mieszkańcowi Stargardu, który stanowczo sprzeciwiał się przeniesieniu pomnika, co argumentował przesłankami historycznymi  - Zapomnieliśmy kto wygasił piece Oświęcimia – mówił  - Nie można stać w rozkroku, trzeba za którąś ze stron się opowiedzieć – dodał na zakończenie.

   Jarosław Tomczak, mieszkaniec Stargardu mówił również o wątpliwościach prawnych przy podejmowaniu takiej uchwały.   - Brak podstawy prawnej i błędne umocowanie uchwały – wskazywał.  Na koniec zaproponował wstrzymanie się od podjęcia uchwały. 
 
   Z takiego samego założenia wyszedł radny Amadou Sy, który złożył wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do projektodawcy. Również radny Wojciech  Seredyński zwrócił uwagę, że nawet nie było mowy o kosztach, co również jest niepokojące. 
 
   Po zapewnieniach Rafała Zająca, że  - wszystko jest zgodne z prawem  - oraz Sławomira Pajora, że  - mamy prawo podjąć taką uchwałę, radni rozpoczęli głosowanie wniosku. Wojciech Seredyński i Amadou Sy byli za, przeciw 14, 3 wstrzymało się od głosu. Już było wiadomo, że ta uchwała "przejdzie" , jednak brakowało "kropki nad i". 

  

   Radny Krzysztof Dybowski odtworzył nagranie, na którym świadkowie wydarzeń wkroczenia Armii Czerwonej opowiadali o swoich przeżyciach. "Deską do trumny" dla Pomnika Zwycięstwa była wypowiedź Jolanty Aniszewskiej z Muzeum, która w szczegółowy sposób omówiła historię powstania Pomnika i odpowiedziała na wszelkie nurtujące pytania. Na najważniejsze pytanie, czy znajdują się tam pochówki, zastępca dyrektora Muzeum odpowiedziała  - Kolumna nie ma charakteru funeralnego. Następnie przypomniała o badaniach, które zostały wykonane w 2006 roku. Wówczas dokonano 47 odwiertów, które jednoznacznie zapewniły, że w tym miejscu nie ma żadnych szczątków. 
 
   W kwestii prawnych wypowiedział się również urzędowy radca prawny. Kiedy radni otrzymali odpowiedzi na wszystkie pytania, doszło do głosowania. Tylko jeden radny zagłosował przeciw przeniesieniu Pomnika Zwycięstwa – Wojciech Seredyński, Krzysztof Pakulski wstrzymał się od głosu, Mariola Łada-Siwiec i Amadou Sy nie oddali głosu, Marcina Badowskiego i Damiana Gralaka nie było podczas głosowania a pozostałych 17 radnych zagłosowało "za".
 
 

 Moim zdaniem o decyzji radnych, przesądziły względy historyczne. Pytając dzisiaj mieszkańców o zdanie na temat przeniesienia pomnika, spotkałam się z różnymi opiniami. Mówili, że stargardzka władza zachowuje się jak przedstawiciele PIS-u którzy nocą zmieniają świat i jest to nieetyczne. Spotkałam się z opinią, że prezydent woli zorganizować konsultacje w sprawie WC niż w sprawie Kolumny. Oczywiście były też głosy aprobaty, że wystarczy już tego straszydła i okropnej pamiątki złych czasów. Wszyscy, bez względu na poglądy zastanawiają się - co tam teraz powstanie.
Marta KUBACKA - 30-11-2016


Artykuły powiązane:
  • Szczątki pod Pomnikiem? (14-12-2016)

  • Prezydent o Kolumnie Zwycięstwa (13-04-2016)

  • Reklama
    1.
            Głupota, w Berlinie czy Pradze stoją pomniki z gwiazdą i nikomu nie przeszkadza - to jest historia. Dziurawymi chodnikami sie zajmijcie.
    bareja (95.160.152...) 30-11-2016 16:25
    2.
            co za baran wymyślił tytuł?
    prawy (81.190.36...) 30-11-2016 16:26
    3.
            I jeszcze jedno, dlaczego wszyscy zastanawiają się co powstanie w miejsce pomnika? Nie może być to po prostu teren zielony i tyle? Nie zgadzam się, żeby powstało tam cokolwiek z moich podatków!
    prawy (81.190.36...) 30-11-2016 16:28
    4.
            Wstyd Pajorze. Pod osłoną nocy jak najgorsza cholota Pisdzielców urwaliscie łeb historii. Czego Pan się bał żeby nocą działać? Jacha jakiegoś? To Pan się w tym grajdole msciwego prezesa obawia? Pan się powinien lokalnej polityki obawiać a nie na psychopatyczna wiejską spoglądać.
    Gwiazda putina (91.241.24...) 30-11-2016 17:16
    5.
            ...ale dlaczego w nocy gdy nikt nie widział!?
    nick (89.229.102...) 30-11-2016 17:18
    6.
            Praktycznie całe rondo było zablokowane. W dzień to byłby paraliż komunikacyjny ;)
    Widziałem (78.133.233...) 30-11-2016 17:26
    7.
            "Nocna - dobra zmiana" działa.
    fox (176.221.120...) 30-11-2016 17:28
    8.
            Aberacja umysłowa!!! Kolumna powstała po wojnie Prus z Francja 1870/71. To zabytek i po części jeden z najlepiej rozpoznawalnych elementów architektonicznych miasta. Wystarczy juz , że zniszczono cmentarz a na jego miejscu postawiono pomnik papieża... Taka katolicko-narodowa moralność.
    J. Świątkowski (46.112.208...) 30-11-2016 17:52
    9.
            fox ogarnij rzeczywistość, gdyby robili w dzień to pierwszy byś krzyczał że cały dzień zablokowane i można przecież było nocą jak ruchu nie ma, płycizny intelektu, bez odbioru...
    $ (79.186.75...) 30-11-2016 18:23
    10.
            A teraz "łysy i gruby" wyciągną nie opodatkowana kasę(a mają jej full) ze skarpety i za to wszystko zapłacą a patrząc na ich ryjki i tych co głosowali "za"zrobić testy DNA pewnie każdy z radzieckiego jajka.A co z budynkami, z murkami w parku itp. z niemieckimi i rosyjskimi znakami i napisami też "pyrzycki kolejarzu" usuniesz?To rozwal cały Stargard wtedy będziesz szczęśliwy ty ........
    wiesz kto (37.248.118...) 30-11-2016 18:39
    11.
            No i dobrze nie potrzeba Ruskiej gwiazdy , Ruscy gwalcili i kradli to dziadostwo i tyle żeby tylko na miejscu gwiazdy nie postawili złamanego skrzydła :) haha
    marcin (37.248.156...) 30-11-2016 18:54
    12.
            Kompletnie zgadzam się z tym co zrobiono. Nie zgadzam się aby w centrum miasta był pomnik honorujący Czerwoną gwiazdę i jeszcze kilka lat temu morderce STALINA! Jak komuś się to nie podoba będzie miał okazję zadumać się i pochełbić bylą epokę w ustronnym miejscu przy Reymonta. Ale ja tego nie będę robić. I proszę nie mówić, że to był symbol miasta bo się zaraz zerzygam. Może symbol ale narzucony przez byłego okupanta!
    Stargardzianin (37.47.139...) 30-11-2016 19:56
    13.
            Wg mnie można by tam postawić duży pomnik Orła Białego upamiętniający polskich żołnierzy poległych na tych terenach. Dodać do tego ładne oświetlenie i może coś z tego wyjdzie ;)
    qwertius18 (81.190.35...) 30-11-2016 20:05
    14.
            To był zabytek z wojny prusko-francuskiej z gwiazda póżniej przystawioną:), hehe nieźle.w Berlinie czy Pradze stoją pomniki z gwiazdą i nikomu nie przeszkadza - to jest historia.
    głupota (95.160.152...) 30-11-2016 20:19
    15.
            Głupota ludzka nie zna granic. Postawcie tam pomnik Kaczyńskiego albo Alika. Mam tylko nadzieję, że Rosjanie odpowiedzą w ten sam sposób np.odsylajac do Polski tablice z Katynia itp. W tym kraju nie szanuje się nikogo i niczego.
    elf (77.254.83...) 30-11-2016 20:32
    16.
            Ja pitolę mamy nowe miejsce na skwerek smolenski. No i monument prezesa z kotem się pomieści.
    Jajapokolana (95.40.139...) 30-11-2016 20:51
    17.
            Wystarczyło tylko gwiazde zdjąć, to *** pół pomnika-zabytka.
    bareja (95.160.152...) 30-11-2016 21:13
    18.
            "Mam tylko nadzieję, że Rosjanie odpowiedzą w ten sam sposób np.odsylajac do Polski tablice z Katynia itp. W tym kraju nie szanuje się nikogo i niczego." - powiedział skończony idiota. Masz taką nadzieję? Baranie! Te ruskie kurwy mordowali Naszych w Katyniu, a potem mordowali Naszych, tu - w Stargardzie. Gdzie Ty masz mózg? Stawaj im pomniki, agencie ruski, ale w swoim podwórku!!!
    prawy (81.190.36...) 30-11-2016 21:41
    19.
            A może w tej sprawie powinniśmy zasięgnąć opinii osób kompetentnych, które w ostatnim czasie zajmowały się sprawami rosyjskimi np. eurodeputowanej p. Fotyga.
    Dobra rada (89.229.102...) 30-11-2016 22:32
    20.
            prawy- pomnik sam pochodzi z innych czasów - co on boga winnien gwiazdy, tylko gwiazda była do usuniecia.
    his (95.160.152...) 30-11-2016 22:36
    21.
            Nareszcie. I tak dalej, do gołej ziemi.
    Korech (91.226.236...) 30-11-2016 23:46
    22.
            Zły stan techniczny kolumny? To dlatego nie mogli dać sobie rady z odcięciem jej przez 5 godzin? Kabaret
    Kabel (94.254.129...) 01-12-2016 01:40
    23.
            Co za "Yntelygent" wam te tytuły wymyśla?
    cadyk Laha (79.186.68...) 01-12-2016 07:52
    24.
            Dokladnie Pajor to klamca co mamy na zalaczonym obrazku tzn.wynajmuja firme co podnosnik nie sięga do gwiazdy i niszcza zabytek i w tv mowia że beton i zbrojenie prawie nie do pokonania to zly stan czy nie?po drugie pomalowac gwiazdę na niebiesko i mamy wizytówkę miasta a po trzecie teraz w stargardzie pelno naszych wschodnich sąsiadów ale reklame nam zrobil:)Jak to by byla gwiazda z "ciapatowa"to nawet by tam trawy nie podeptali bo rasizm itp.
    janek (31.0.64...) 01-12-2016 07:53
    25.
            Tych 17 radnych to raczej na moje głosy w wyborach niech nie liczy.
    Lokalny (81.190.36...) 01-12-2016 08:52
    26.
            Ja bym proponował Biedronkę tam pobudować
    stary (83.23.252...) 01-12-2016 08:54
    27.
            Rozwalali po nocy bo to są Cicho-Ciemni ci co bronili czyjejś Dupy a nie Polski
    ceder (83.23.252...) 01-12-2016 08:57
    28.
            podwyzki podwyzki niszczenie pomników ludzi to jest cały urząd miejski za pajora podnoszenie podatków dla przedsiębiorców wyganianie młodych za granice likwidacja szkół stargard idzie na dno
    smutny koniec (91.226.236...) 01-12-2016 09:08
    29.
            pomnik wybudowany przez jeńców niemieckich w 1945 r, co za tumany piszą że jeszcze za Niemca tam stał??
    cadyk Laha (79.186.68...) 01-12-2016 09:44
    30.
            Zła decyzja, mogło to być miejsce historyczne i służące jako atrakcja turystyczna. Stan techniczny był celowo zaniedbywany. Ekspertyza słaba mijająca się z prawdą, ponieważ demontaż nie był łatwy a gwiazda trzymała się dobrze. Najlepiej przerzucić przez ronda kładkę dla pieszych i zlikwidować pasy na Wyszyńskiego. Ale pewnie tego nie zrobią i postawią tam kolumnę macpersona w hołdzie dla dziur w mieście.
    Autor (193.105.251...) 01-12-2016 10:17
    31.
            Rosjanie się dowiedzą i jeszcze podadza miasto odszkodowanie do instytucji miedzynarodowych.
    hucpa (95.160.152...) 01-12-2016 10:53
    32.
            W Wikipedii jest już informacja o przeniesieniu tej kolumny na cmentarz przy ul. Reymonta w listopadzie - oczywista manipulacja i kłamstwo. Czy ktoś nad tym panuje?
    joTes (83.11.237...) 01-12-2016 12:40
    33.
            Dobra komunistyczne pomioty,won do Władimira jak wam się nie podoba. Tu jest Polska, bydleta czerwone. Nikt nie będzie za wami tęsknił. Szacunek dla radnych, którzy się odważyli.Wiemy na kogo głosować.
    Kogut (37.47.150...) 01-12-2016 14:35
    34.
            Kogut nie podskakuj jak kozak.
    cccp (95.160.152...) 01-12-2016 18:41
    35.
            Stała 70 lat i było ok a Pajorowi w czym przeszkadzała zamiast przerobić i odnowić to zniszczył jak cały Stargard zresztą ,idź "*****"na miasto i sporządzaj raporty o złym stanie technicznym lamp,chodników,ulic itd.A nasz prezydent to ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Szczecińskim w jakim trybie wieczorowym czy dziennym?I jakie korzenie ma rodzina naszego dyżurnego ruchu i zawiadowcy stacji może dlatego go w oczy kolumna szczypała.
    p[kojh (37.248.118...) 01-12-2016 20:03
    36.
            Jak zwykle włodarze miasta zajmują się tematami pobocznymi. Komu ten pomnik przeszkadzał? Niech się zajmą brudem w Stargardzie, smrodem nie do wytrzymania, bezkarnymi alkoholikami i bandziorami. Policja mało skuteczna, traci czas na uspokajanie pijusów w domach zamiast bandziorów łapać, ciągle jakieś kawałki zwłok w Inie pływają, ulicami strach chodzić, a autobusy kursują chyba tylko dla potrzeb geriatrii. Masakra!
    Cirilla (178.235.40...) 01-12-2016 20:39
    37.
            Ktoś kiedyś powiedział - Wiedza daje pokorę Wielkiemu, dziwi przeciętnego, nadyma małego. bez komentarza.
    jan (81.190.36...) 01-12-2016 21:17
    38.
            rozebrać do samej ziemi to komunistyczne paskudztwo!! Brawo radni - szacun
    Żydu Ajhel (83.11.174...) 02-12-2016 08:25
    39.
            Bardziej kłótliwego,zacietrzewionego,złośliwego szkodzącego własnym interesom narodu nie ma w całej Europie.Pozdrawiam plemie KARGULOWE-PAWLAK.
    kolumnawolności (81.190.38...) 02-12-2016 10:58
    40.
            dziś pomniki jutro książki będą palić podwyżki podatków smieci wody kogo my wybraliśmy bezradni radni sitwa Pajora rozwaliła to miasta syf i brud
    wolność i pokój (91.226.237...) 02-12-2016 12:43
    41.
            Oj duraki duraki
    sieroża (95.160.152...) 02-12-2016 16:20
    42.
            Sieroza masz racje duraki do kwadratu.
    stargardzianin (81.190.38...) 02-12-2016 21:10
    43.
            Rosja wielki wyzwoliciel a kto nas zaatakował 17 września 1939
    Mag (95.160.154...) 03-12-2016 11:23
    44.
            Ukraina wielki przyjaciel, a kto wymordował tyle tysięcy an WOŁYNIU ?
    rzygać się chce (95.160.152...) 03-12-2016 21:01
    45.
            I jak ta kolumna teraz wygląda? - kiepsko -jak żołnierz bez karabinu.
    Cywil (81.190.37...) 04-12-2016 21:11
    46.
            Za to Unia dla niektórych jest ok. I "wspaniała" Francja i Anglia, która nas zostawiła na pastwę losu. Ot, duraki, nie potrafią wniosków w historii wyciągać. Nie mają czasu pewnie - kształt marchewki eksportowanej do krajów Unii sprawdzają.
    Cirilla (178.235.40...) 05-12-2016 21:30
    47.
            Jest zabawnie. Rozbieramy pomnik, który odnosi się do historii naszego miasta a tak całkiem nieopodal Stargardu (Glinna)kilka lat temu postał bardzo elegancki cmentarz żołnierzy Wehrmachtu. Super.
    j (83.18.65...) 21-12-2016 18:25
    Dodanie opinii jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
    Dodanie wiadomości jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
       Polecane przez INFO
    baner_5_1570135131.jpgbaner_8_1658156824.jpgbaner_9_1570642654.jpgbaner_10_1570145489.jpgbaner_13_1587714979.jpgbaner_21_1672648553.jpgbaner_28_1677653215.jpgbaner_30_1680645093.jpgbaner_31_1695228839.pngbaner_32_1708625514.jpgbaner_33_1708625553.jpg
    Copyright © Regionalny Informator Internetowy
    info..pl M. Cywka
    Robotnicza 9b
    73-110 Stargard
    tel. +48 609 804 424 / 91 578 42 10
    e-mail: info.wiadomosci@gmail.com