logofacebook.jpg
Witaj
44.222.249.19

Błędy przy przebudowie wiaduktów

1657271347.jpg
Ilość wyświetleń: 3262
Stargardzianin Edward Kormański wysłał do naszej redakcji list, który trafił także m.in. do Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Obrony
Narodowej. Zamieszczamy go w wersji oryginalnej. 

   W przypadku wiaduktu nad ul. Składową, powstała konieczność obniżenia jezdni o 0,8 m. ponieważ będzie odcinkiem drogi krajowej obwodnicy północnej Stargardu łączącej DK 20
i DK 10 realizowanego przez GDDKiA i Zarząd Dróg Wojewódzkich. Wymagana skrajnia powinna wynosić 4.7 m (obecna ma 3,9m). Obniżenie jezdni wzbudza wiele kontrowersji.
Po pierwsze: jak to wpłynie na wytrzymałość podpór wiaduktu oraz czy projekt wiaduktu uwzględnia dodatkowe obniżenie terenu i przestrzega Rozporządzenia Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r.( § 56 Podpory wiaduktów
nad drogami) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe
obiekty inżynierski i ich usytuowanie? Po drugie: czy uwzględniono fakt, że jest to teren
zalewowy, który może utrudnić zapewnienie ciągłości przejazdu poobniżeniu jezdni ( co potwierdza szef sztabu kryzysowego woj. Zachodniopomorskiego Marszałek Olgierd Geblewicz, Prezydent Stargardu R. Zając, PSP w Stargardzie i ZDP w Stargardzie). Obecnie ( przed
obniżeniem) pomimo suszy tam stoi woda.

   Drugim problemem jest przyjęta technologia przebudowy wiaduktów. Otóż Min.infrastruktury w piśmie DTK-5.4605.64.2021 z 04 kwietnia 2022r. długotrwałe zamknięcie przejazdów tłumaczy koniecznością całkowitej przebudowy przyczółków. Otóż przebudowywane podpory nad ul. Składową są w odległości ponad 20 metrów od siebie, a szerokość biegnącej tam drogi nie przekracza 6 metrów. A więc jest możliwość budowy podpór bez konieczności zamknięcia przejazdu, co oprócz zmniejszenia zakorkowania miasta znacznie wpłynie na
zmniejszenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery i zmniejszy smog w mieście. Również dużo miejsca jest w obrębie wiaduktu w ul. Wyszyńskiego- Szczecińska. Przebudowa wiaduktów trwa już kilka lat, więc dlaczego wybrano tak przestarzałą technologię budowy
paraliżującą i zatruwającą miasto ?

   Dodatkowym problemem jest przebudowywany wiadukt nad ul. Wyszyńskiego i Szczecińską, która jest główną arterią komunikacyjną miasta. Stargard od wielu lat przygotowywał tę  magistralę do wymogów nowoczesnej infrastruktury drogowej budując jezdnie
dwukierunkowe, dwujezdniowe. Wąskim gardłem dla tej arterii, był wiadukt z lat czterdziestych. Przebudowę tego wiaduktu blokowały: brak dostatecznych funduszy, porozumienie z koleją oraz sprostanie obowiązującym wymogom zawartych
w Rozporządzeniu MTiGW( Dz. U. 1998.151.987 i Dz.U. 2016.124), wsparte
strategicznym znaczeniem obiektów inżynieryjnych dla MON.

  A więc dlaczego nie uwzględniono budowy wiaduktu szerszego, uwzględniającego przygotowaną infrastrukturę drogową? Ponadto dlaczego MON wyraził zgodę na obniżenie skrajni do 4 m dla głównej drogi Stargardu ( przy czym wiadukt bezpośrednio graniczy ze stromym zjazdem od strony Szczecina)?

   Warto przypomnieć, że dzięki projektowi CUPT z 28.XII.2018r. pomocy UE z funduszu spójności w ramach instrumentu finansowego POIiŚ i CEF powstał program "Łącząc Europę". Ten program z projektu 41054 obejmuje przebudowę linii kolejowej E59 Poznań Główny – Szczecin. Jego wartość wynosi 495300118 Euro, z czego 407532937 Euro jest
dofinansowane z UE. Na tym odcinku budowy jest wykonywane wiele różnych prac związanych z nowoczesną i bezpieczną eksploatacją linii kolejowej E59. Między innymi projekt obejmuje przebudowę czterech wiaduktów w Stargardzie. Ze względu na zachowanie ciągłości ruchu kolejowego przyjęto wykonanie lewej nitki torowej i obecnie już można oceniać dwa wiadukty nad ul. Składową i nad ciągiem ul. Wyszyńskiego- Szczecińska.

   Ps. Dla Pana Artura Andrusa, mieszkańców Stargardu i znajomych. Zastanawia fakt, dlaczego tak obcesowo traktowane jest Miasto Stargard. Kto zawinił? Niewątpliwym precedensem jest (o czym informuje min. infrastruktury w piśmie DTK-5.4605.64.2021 z 04 kwietnia 2022r), że Zarząd miasta zdecydowanie ukierunkowany pro- PiS z Prezydentem R. Zając wykreowanym przez posła Jacha, nie chce porozumieć się z bezpośrednio odpowiedzialnym za przebudowę wiaduktów ministrem Adamczykiem.

   Może dla odwrócenia tego złego fatum dla Miasta znajdzie receptę Artur Andrus? Bo wielkim życzeniem stargardzian jest, by odwrócić mroczność dla miasta zaprezentowanej w piosence "Stargard in the night", na utwór bardziej optymistyczny i pogodny np. :Stargard w świetle dnia, Niewątpliwie jest to bardzo trudne zadanie, ponieważ wiele złego dotknęło to Miasto. Warto wspomnieć, że Zarząd miasta do 2002 roku kreował strategię turystyczno- rolniczą i nie przejmował go fakt, że upadają przedsiębiorstwa, w tym ZNTK, czy Luxpol. Szczęściem, że utworzył park przemysłowy. Z kolei Zarząd po 2002 r. aby odciąć się od poprzedniego, zamiast pięknej starówki postawił tam budowlę teraz przez wszystkich określaną jako bunkier i zasłonił piękne zabytki tj. neogotyckie Czerwone Koszary na ul. Szczecińskiej oraz przy ul. Chrobrego złamano linię zabudowy,  by przesłonić pomnik historii – średniowieczną Bramę Pyrzycką.

 
 
Edward Kormański - 08-07-2022


Artykuły powiązane:
  • Otworzą wiadukt na Składowej, zamkną na ul. Wyszyńskiego - kolej podała terminy (27-10-2023)

  • W tym miesiącu ruszą roboty w Giżynku (12-06-2023)

  • Ograniczony spacer koroną amfiteatru (27-04-2023)

  • Plac Wolności i ul. Wyszyńskiego czeka przebudowa (16-02-2023)

  • Przebudowa ul. Lotników – jeździmy inaczej (08-02-2023)

  • Reklama
    1.
            > Niewątpliwym precedensem jest (o czym informuje min. infrastruktury w piśmie DTK-5.4605.64.2021 z 04 kwietnia 2022r), że Zarząd miasta zdecydowanie ukierunkowany pro- PiS z Prezydentem R. Zając wykreowanym przez posła Jacha, nie chce porozumieć się z bezpośrednio odpowiedzialnym za przebudowę wiaduktów ministrem Adamczykiem. Pytanie, czy ministrowi można wierzyć, i na ile problem leży po stronie miasta, a na ile po drugiej. Jak widzimy, kolej nie wywiązuje się z własnego harmonogramu prac, a na dokładkę robi, co tylko może, by utrudnić ludziom życie (parcie na zostawienie tylko 1 otwartego wiaduktu - na szczęście zablokowane przez miasto - zamykanie przejazdu w Grzędzicach w okresie zamknięcia wiaduktu na Składowej). > Wąskim gardłem dla tej arterii, był wiadukt z lat czterdziestych. Nawet po przebudowie i poszerzeniu wiaduktu mielibyśmy wąskie gardło - McRondo.
    GI (83.11.48...) 09-07-2022 13:30
    2.
            ";bunkier i zasłonił piękne zabytki tj. neogotyckie Czerwone Koszary na ul. Szczecińskiej oraz przy ul. Chrobrego złamano linię zabudowy, by przesłonić pomnik historii – średniowieczną Bramę Pyrzycką"; czy ktoś mi wytłumaczy ten cytowany fragment. Bo nie kumam wg mnie tzw bunkier na starym mieście nie może przesłonić czerwonych koszar na Szczecińskiej no i jakoś nie zauważyłam żeby Brama Pyrzycka była w jakiś sposób przysłonięta... co miał autor tego tekstu na myśli w swoich ostatnich zdaniach?
    Patii (176.221.125...) 16-07-2022 20:11
    3.
            Włodarze cieszą się z kolejnej ścieżki dla rowerzystów nie dostrzegając prawdziwego problemu zakorkowanego miasta, system komunikacyjny jest do poprawki a mianowicie rondo na Bydgoskiej do poprawki ,zmniejszyć tereny zielone na nim zwane Stargard 2020 powiększając zarazem jezdnie wokół ,przyjrzeć się zasadności usytuowania przejść dla pieszych zaraz przy zjeździe z ronda czy nie zrobić jak na Wyszyńskiego i Czarnieckiego przesunieć tak żeby chociaż autobus (rondo Pajora) się zmieścił ,w chwili obecnej autobus kierujący się na ulicę Szczecińską(rondo Pajora) blokuje cały ruch na rondzie....kto to wymyślił ? obstawiam że uczęń z podstawówki dla niepełnosprawnych
    Mieszkaniec Stargardu (83.0.180...) 25-07-2022 16:05
    4.
            Adn. do 3. Uczeń z podstawówki dla niepełnosprawnych za nim coś zrobi to pomyśli a nasi włodarze robią odwrotnie.
    LOLA (46.215.87...) 31-07-2022 21:45
    Dodanie opinii jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
    Dodanie wiadomości jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
       Polecane przez INFO
    baner_5_1570135131.jpgbaner_8_1658156824.jpgbaner_9_1570642654.jpgbaner_10_1570145489.jpgbaner_13_1587714979.jpgbaner_16_1570645259.jpgbaner_21_1672648553.jpgbaner_28_1677653215.jpgbaner_30_1680645093.jpgbaner_31_1695228839.pngbaner_32_1708625514.jpgbaner_33_1708625553.jpg
    Copyright © Regionalny Informator Internetowy
    info..pl M. Cywka
    Robotnicza 9b
    73-110 Stargard
    tel. +48 609 804 424 / 91 578 42 10
    e-mail: info.wiadomosci@gmail.com