W dniu 1 października obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. Namawiani do zakupu kosztownych sprzętów i podpisywania często niekorzystnych umów skarżą się Rzecznikowi Konsumentów.
Sprzedawcy często wykorzystują ufność seniorów, przypomina Edyta Domińczak Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
W większości klientami Rzecznika są osoby starsze, które nie odnajdują się w obecnej rzeczywistości. Niechętnie składają reklamację, rzadko walczą o swoje prawa utwierdzeni w przekonaniu uczciwości i prawdomówności przedstawicieli handlowych podpisują umowy, bo jak twierdzą „był miły, uprzejmy i ładnie mówił”. Powszechne jest podszywanie się pod sprzedawcę prądu, operatorów telekomunikacyjnych, pracowników gazowni, obwoźnych sprzedawców np. rewitalizatorów wody. Wierzą w zapewnienia sprzedawcy o cudownych właściwościach wody po zamontowaniu takiego urządzenia, a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy. Często wprowadzają w błąd seniorów co do leczniczych właściwości oferowanych produktów. W Międzynarodowy Dzień Osób Starszych przypominam o przysługujących prawach i wzmożonej czujności i ostrożności.
1. Nie wpuszczać do domu obcych osób nawet jeśli podają się za pracowników spółdzielni, gazowni, policji, energetyki czy oferują produkty, lub naprawę/ wymianę pieca gazowego.
2. W rozmowie telefonicznej masz prawo powiedzieć, „NIE”. Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma cudowną ofertę.. Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub innego operatora. Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza korzystniejsze stawki. Bądź czujny jeśli otrzymujesz telefon z zaproszeniem na pokaz.
3. Idziesz na pokaz, aby odebrać „nagrodę”? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” tobie zaciągnąć kredyt na produkty, których okazuje się, że w ogóle nie potrzebujesz, a do tego są bardzo drogie i zwyczajnie cię na to nie stać. Zaproszenie na „bezpłatne badania”, „odbiór nagrody”, „pokaz kulinarny”, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Bądź czujny i nie daj się zmanipulować.
4. WAŻNE - Masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą zawarłeś na pokazie, lub przez telefon. Uważaj bo jeśli wyrazisz zgodę na świadczenie usług w ciągu tych 14 dni tracisz prawo do odstąpienia od umowy. Wzór do odstąpienia od umowy do pobrania w Biurze Rzecznika Konsumentów.
Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa. Dobrym rozwiązaniem, o którym wspomina prezes UOKiK byłoby wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, czy określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.
Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują. To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Do ochrony praw konsumentów powołano Rzecznika. Edyta Domińczak zaprasza do korzystania z bezpłatnych porad prawnych w sprawach konsumenckich w budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Skarbowej 1 pok.220 w Stargardzie. Telefon (91) 4804842.
inf.pras. - 02-10-2017
Reklama
1.
Tak wygląda kapitalizm w polskim wydaniu. Zupełna bezkarność naciągaczy różnej maści, jakieś bezużyteczne gadżety w formie upominków za udział w pokazach i trudne do zweryfikowania, a jednocześnie umiejętnie podane półprawdy przyciągają rzesze "łowców okazji". To jest wręcz niewiarygodne, jak łatwo zmanipulować, niekoniecznie nawet ludzi starszych, na wszelkie bolączki zdrowotne i cudowne metody ich leczenia. Dla zwyczajnych ludzi jest dżungla nie do pokonania.