Krajowa dwudziestka na trasie Chociwel - Stargard.
Ilość wyświetleń: 968
Osiem lat lub więcej może minąć nim Stargard doczeka się północnej obwodnicy. Na razie jest etap wyłonienia wykonawcy dokumentacji projektowej.
Tymczasem ruch generowany przez drogę krajową nr 20 jest bardzo duży. Najlepiej wiedzą o tym mieszkańcy, którzy w granicach miasta mieszkają przy krajowej „dwudziestce”.
- Ciężko jest nam tu żyć – mówią stargardzianie z ul. M. Skłodowskiej - Curie. – Przez tę drogę przetacza się bardzo duży ruch, w tym ciężki tabor. Hałas, smród spalin to dla nas codzienność. Ta obwodnica północna powinna być wybudowana już dawno.
Na razie zgłosili się chętni na zrobienie dokumentacji projektowej. Wpłynęło siedem ofert. Najniższą o wartości 1,49 mln zł złożyła firma Lafrentz.
- Złożone w postępowaniach oferty będą teraz sprawdzane – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Budowa potrwa 4 lata
Firma, która zostanie wyłoniona, ma opracować dokumentację, w tym m.in. Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe i raport oddziaływania na środowisko.
Przetarg na realizację inwestycji zostanie ogłoszony w formule Projektuj i buduj. Budowa obwodnicy Stargardu planowana jest na lata 2024-2028.
Budowa północnej obwodnicy jest dla mieszkańców Stargardu ważną inwestycją ze względu na ich bezpieczeństwo i komfort życia, o którym teraz nie może być mowy. Przez centrum miasta wiedzie bowiem droga krajowa nr 20, która biegnie od Stargardu przez Drawsko Pomorskie, Szczecinek, Bytów aż do Gdyni. Ruch jest na tej trasie spory. Powstanie obwodnicy północnej ma doprowadzić do wyprowadzenia z miasta ruchu tranzytowego. Stargard ma obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10.
- Nowa trasa będzie omijała Stargard od wschodu – informują przedstawiciele GDDKiA w Szczecinie. - Rozpocznie się od strony Drawska Pomorskiego, kilkaset metrów przed początkiem obszaru zabudowanego Stargardu. Trasa będzie biegła w kierunku południowym, przecinając linię kolejową i dalej dolinę rzeki Krąpiel. Z istniejącą S10 połączy się na węźle Stargard Wschód, który będzie musiał zostać rozbudowany.
Obwodnica Stargardu w ciągu DK20 ma powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Nowa droga ma mieć 4,4 km długości.
Projektant będzie miał 35 miesięcy na zaprojektowanie drogi. Przetarg na wykonanie może więc być ogłoszony dopiero za 3 lata. Nim Stargard doczeka się obwodnicy może minąć 8 lat, a może i więcej.