Policja apeluje o ostrożność podczas zakupów w internecie. Fot. Pixabay.com
Ilość wyświetleń: 878
Bądźmy czujni i nie dajmy oszukać się podczas zakupów w sieci - przestrzega policja.
Oszuści nie mają wakacji. Oszukują na różne sposoby: "na wnuczka", "na strażaka", "na rachmistrza" i wiele innych. Policja, która odnotowuje ich zwiększoną aktywność ostrzega. Ostatnio nasiliły się przekręty "na blik".
- Coraz częściej ufamy cyfrowej rzeczywistości przez co wpadamy w pułapkę nieostrożności i tracimy mniejsze lub większe kwoty, przelewając je oszustom za pośrednictwem kodu BLIK, bądź też nieświadomie wyrażamy zgodę na instalowanie aplikacji bankowej na telefonie sprawcy, który „czyści” nasze konto - informuje podkom. Krzysztof Wojsznarowicz, rzecznik stargardzkiej policji.
Informacja KPP Stargard:
BLIK to aplikacja która umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, oraz wypłatę gotówki. Wszystko dzieje się za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację bankową, który przychodzi na nasz telefon. Otrzymany kod wystarczy wprowadzić w dowolnym bankomacie, aby wybrać gotówkę.
Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i podszywając się pod naszych znajomych próbują przekonać swoje ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Oszuści tworzą także spreparowane strony internetowe naszych banków. Podczas robienia zakupów w sieci zostajemy przekierowani na nielegalną stronę „naszego” banku, a następnie zgodnie z poleceniami nieświadomie instalujemy nieznaną aplikację na telefonie sprawcy, która pozwala oszustom na uzyskanie naszych pełnych danych, a także kodu BLIK i wypłatę pieniędzy w każdym bankomacie.
Przede wszystkim należy przypomnieć sobie podstawowe zasady poufności przy korzystaniu
z bankowości elektronicznej. Nie klikajmy w załączone linki w sms-ach, czy innych komunikatorach z prośbą o dopłatę, zapłatę, czy uzupełnienie danych do przesyłki.
Co zrobić gdy kliknąłeś w link i zainstalowałeś podejrzane oprogramowanie? Wyłącz telefon i przełóż kartę SIM do innego telefonu, skontaktuj się ze swoim bankiem, zmień hasła.
Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:
PAMIĘTAJMY !!!
- Jeżeli logujemy się na jakimkolwiek portalu to zawsze na koniec powinniśmy się z niego wylogować.
- co jakiś czas zmieniajmy hasła.
- nie udostępniajmy haseł ani kodów innym osobom.
- chrońmy swój telefon a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku.
- gdy otrzymujemy wiadomość e-mail z powiadomieniem od jakiejś firmy czy serwisu, musimy sprawdzić, czy została ona wysłana z poprawnego adresu.
- gdy klikniemy w łącze danej wiadomości sprawdźmy czy jesteśmy przekierowani na oryginalna stronę a nie jakąś spreparowaną.
- jeżeli znajomy poprosi nas o pieniądze, lub kod za pomocą jakiegokolwiek komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić i zapytać: co się stało?. Wtedy będziemy mieli pewność z kim mamy do czynienia i czy faktycznie ktoś z naszych znajomych potrzebuje pomocy.
- jeżeli z naszego konta wysłał ktoś wiadomość do innych z prośbą o pożyczkę natychmiast zmieńmy hasła i zaalarmujmy znajomych.
Pamiętajmy, by nie stać się ofiarą oszustów należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych wówczas o wiele trudniej jest przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms. Ponadto zawsze musimy sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie.