Mieszkańcy czekają na obwodnicę wzdłuż DK20. Jest wniosek o decyzję środowiskową
Mieszkańcy ulicy M. Skłodowskiej - Curie nie mają łatwego życia. Ruch jest tu spory.
Ilość wyświetleń: 1460
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Powstać ma w ramach „Programu budowy 100 obwodnic”.
Ta długo wyczekiwana przez mieszkańców Stargardu inwestycja ma być realizowana w latach 2024 – 2028. Póki co, zarządca drogi złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Określi ona dokładny przebieg drogi i środowiskowe uwarunkowania inwestycji. Opracowanych jest 5 jej wariantów. Długości wariantów obwodnicy wynoszą od 4,3 do 4,8 km.
Dla wariantu, który zostanie wybrany, będą wykonane badania podłoża oraz powstanie koncepcja programowa. Na stronie GDDKiA mieszkańcy mogli zapoznać się z propozycjami przebiegu drogi i wyrazić na ich temat swoją opinię.
Ze względu na układ drogowy wszystkie warianty obwodnicy omijają Stargard od wschodu. Początkiem przebiegu obwodnicy jest węzeł Stargard Wschód. Końcem zaś DK20 przed granicą Stargardu, od strony Chociwla. Warianty nr 1 i 2 są poprowadzone bliżej Strachocina, pozostałe uwzględniają oddalenie od zabudowy tej wsi. Obwodnica będzie przecinała dolinę rzeki Krąpiel i linię kolejową Stargard-Gdynia. Na odcinku od linii kolejowej do DK20 przebieg wszystkich wariantów jest zbliżony. Każdy wariant posiada również dodatkowy podwariant, który różni się rozwiązaniami technicznymi na połączeniu z obecną DK20 i w obszarze węzła drogowego Stargard Wschód.
- Planowana data ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy robót to III kwartał 2023 r. – informuje dyrekcja GDDKiA w Szczecinie. - Podstawowym celem budowy obwodnicy Stargardu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 20. Pomimo wyprowadzenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca musi wjechać do miasta. Obwodnica w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Stargardu.
Mieszkańcy Stargardu czekają na tę inwestycję od wielu lat. Obwodnica odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość w Stargardzie oraz poprawi warunki bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
W rozpisanym na lata 2020-2030 „Programie budowy 100 obwodnic” poza obwodnicą Stargardu zaplanowano 8 innych inwestycji na Pomorzu Zachodnim. M.in. obwodnice Wałcza, Szczecinka, Kołbaskowa, Gryfina i Złocieńca.