PKP ogłosiła przetarg na opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego i koncepcji przebudowy dworca kolejowego w Stargardzie.
Ilość wyświetleń: 2155
Nieco ponad dwa lata ma trwać generalny remont budynku dworca kolejowego w Stargardzie. Na razie PKP szuka wykonawcy koncepcji przebudowy.
Dwukondygnacyjny dworzec kolejowy w Stargardzie został wybudowany w latach 1908-1911. Obiekt, znajdujący się w rejestrze zabytków wymaga generalnego remontu. Inwestycja nie została włączona w, wartą ponad 4 mld zł, modernizację linii kolejowej Szczecin - Poznań. Tymczasem dworzec i jego obejście od lat proszą się o przebudowę i remonty.
PKP S.A ogłosiła przetarg na opracowanie programu funkcjonalno - użytkowego (PFU) wraz z koncepcją przebudowy stargardzkiego dworca. Gdy takie dokumenty powstaną, kolej rozpisze przetarg w formule "projektuj i buduj".
Zrobią to kompleksowo
Przebudowa dworca kolejowego obejmie szeroki zakres prac. Na czas robót powstanie dworzec tymczasowy.
- Hol dworcowy i poczekalnia zostaną utrzymane w dotychczasowej lokalizacji - informuje o stargardzkiej inwestycji serwis Transport Publiczny. - Zapotrzebowanie na lokale zgłosili: operator kiosku, sklepu / kantoru oraz gastronomii, a także samorząd na potrzeby informacji turystycznej oraz Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych. Przewidziano też pomieszczenia dla PKP SA, PKP Cargo, Straży Ochrony Kolei. Polregio oczekuje z kolei pomieszczeń na potrzeby kasy oraz drużyn konduktorskich. Lokale dla PKP SA, Cargo i SOK przewidziano przede wszystkim na piętrze. Poddasze będzie nieużytkowane. Budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zagospodarowania doczeka się także teren wokół budynku dworca. Obejmie układ drogowy, chodniki i park. Rozebrana będzie istniejąca tam dobudówka z toaletami, a w jej miejscu powstanie poczekalnia zewnętrzna – z przeszklonym zadaszeniem nawiązującym do zabytkowych wiat peronowych. Wytyczone zostaną miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, krótkiego postoju oraz punkt ładowania samochodów elektrycznych.
PKP SA na oferty związane z opracowaniem programu i koncepcji czeka do 3 stycznia. Daje na to czas wykonawcy do 30 tygodni. Rozpoczęcie robót planowane jest na IV kwartał przyszłego roku. Maja on trwać 26 miesięcy. Przez ten czas podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego.
Remont peronu nr 3
Póki co, roboty remontowo - budowlane toczą się na peronie 3.
- Wybudowane są ścianki peronowe oraz konstrukcja nowej wiaty - informował nas niedawno o postępach prac na tym peronie Bartosz Pietrzykowski, rzecznik PKP PLK w Szczecinie. - W dalszej kolejności na peronie będzie układana antypoślizgowa nawierzchnia wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowy peron będzie wyższy i szerszy, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy.
Gotowe jest też Lokalne Centrum Sterowania przy ul. Dworcowej. Z tego miejsca dyżurni będą sterować ruchem na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbie.
Na stacji powstaje przejście pod torami, które będzie prowadziło na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie wyposażone w windy. Od 12 grudnia na peron 2 nie można wchodzić przejściem od strony ul. Towarowej. Wykonawca układa tam tory kolejowe.
Kiedy to wszystko skończą?
Przebudowa stacji i czterech wiaduktów w Stargardzie realizowana jest w ramach modernizacji linii Poznań – Szczecin, współfinansowanej z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Inwestycja pochłonie ponad cztery miliardy złotych.
- Dzięki przebudowie wiaduktów zapewniony będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki rowerowe - informuje Bartosz Pietrzykowski, rzecznik prasowy PKP PLK. - Konstrukcja obiektu przy ul. Składowej będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum.
Przebudowa stacji kolejowej i czterech wiaduktów ma się zakończyć w drugiej połowie
2024 roku. Sam dworzec kolejowy wraz z zagospodarowaniem terenu ma być gotowy, zgodnie z wstępnymi przymiarkami, w 2026 roku.
Aktualizacja, 27 grudnia 2022, godz. 14.30. Bartłomiej Sarna z PKP S.A w Warszawie:
Obecnie przebudowa dworca w Stargardzie jest na etapie przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. W ramach tego etapu zostanie przygotowany program funkcjonalno-użytkowy, na którego opracowanie na początku grudnia ogłosiliśmy postępowanie. Otwarcie ofert w postepowaniu nastąpi na początku stycznia. Zadaniem wykonawcy wybranego w postępowanie będzie określenie wstępnego zakresu inwestycji przy uwzględnieniu przyszłego zagospodarowania budynku dworca i terenu bezpośrednio do niego przylegającego. Będzie on musiał stworzyć m.in. koncepcję przebudowy obiektu i jego otoczenia, a także zbadać możliwości wykorzystania proekologicznych rozwiązań w budynku.
Na ten moment możemy powiedzieć, że pochodzący z lat 1908-1911, budynek dworca w Stargardzie czeka kompleksowa przebudowa z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Planujemy zmienić jego układ funkcjonalny, tak żeby odpowiadał on współczesnym potrzebom i przyszłym funkcjom dworca. Na parterze obiektu znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych obejmująca hol z poczekalnią oraz toalety, a także pomieszczenie kasy biletowej, kilka lokali pod wynajem oraz informacja turystyczna, prowadzona przez samorząd. Natomiast na piętrze przestrzeń przewidziana pod posterunek Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i samorządu. Chcemy, żeby dworzec po przebudowie był również w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych, a także wprowadzenie wielu usprawnień tj. na przykład ścieżki prowadzące czy oznaczenia w alfabecie Braille''''''''a. Będzie on również wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.
W zakresie przyszłej inwestycji zostanie ujęta również przebudowa najbliższego otoczenie dworca. Zależy nam, żeby w jego sąsiedztwie zwiększyć liczbę miejsc parkingowych, a także wyznaczyć nowe miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, samochodów elektrycznych oraz stworzyć strefę kiss&ride. Ponadto w sąsiedztwie dworca planujemy budowę wiaty rowerowej, zadaszonej poczekalni letniej, a także uporządkowanie zieleni i montaż nowych elementów małej architektury tj. ławki czy kosze. Szerzej o inwestycji będziemy w stanie opowiedzieć po zakończeniu prac na programem funkcjonalno-użytkowym i po opracowaniu dokumentacji projektowej. Planujemy, że inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj". Dokładny termin zakończenia tej inwestycji będzie możliwy do określenia po wyborze wykonawcy dokumentacji projektowej i prac budowlanych.
Przebudowa dworca w Stargardzie jest realizowana w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych ze środków własnych PKP S.A.
I bardzo dobrze remontować budować miasto musi mieć nowoczesna wizytówkę jakim jest dworzec kolejowy nareszcie po latach rządów z pod znaku pieniędzy nie ma i nie będzie czyli platforma obywatelska, coś ruszyło ku lepszemu brawo