Jeździ na rolkach i po szynach. Nowa maszyna wyprodukowana w Stargardzie
Prace nad platformą rozpoczęto pod koniec 2019 r. Cały projekt razem z dostawą linii technologicznej do jej budowy kosztował ponad 1,8 mln zł.
Ilość wyświetleń: 8682
Dwudrożną platformę wyprodukowała jedna ze stargardzkich firm, działających w Stargardzkim Parku Przemysłowym.
Do istniejących już pojazdów szynowo - drogowych dołączyła dwudrożna platforma, którą wyprodukowała stargardzka firma. Pomysł, którego realizacja zaczęła się w 2019 roku, zyskał przychylność Banku Gospodarstwa Krajowego, który niemal w połowie dofinansował całe przedsięwzięcie. A kosztowało niemało, bo ok. 1,8 mln zł.
- Zamiast odrębnego pojazdu z szynowym układem jezdnym umożliwiającym poruszanie się po torach mamy konstrukcję, której podstawowym źródłem napędu może być każda maszyna, na pierwszy rzut oka wcale nie kojarzona z koleją - informuje jej producent - stargardzka firma Kuca, dostawca osprzętu kolejowej sieci trakcyjnej. - Wystarczy, że wjedzie na platformę i przekaże jej swój własny napęd. Zespół przekładni nowej platformy, obrót kół koparki lub ciężarówki jest zdolny zamienić w siłę pociągową zdolną poruszyć wagony.
Firma, kupiła najpierw kompletną linię technologiczną do montażu tego, ważącego ponad 5,5 tony, pojazdu. Ma on już za sobą pierwsze testy. Dopuszczalna ładowność nowej maszyny wynosi do 20 ton.
- Prosta rampa umożliwia wjazd koparek, ładowarek, ciężarówek lub ciągników, które po „zaparkowaniu” trafiają kołami w specjalne rolki pojazdu kolejowego - informuje producent. - Moment obrotowy z ich kół, zamieniany jest za pośrednictwem rolek i zespołu przekładni w siłę pociągową, przenoszoną następnie na kolejową ostoję, urządzenia pociągowo- zderzne, hak cięgłowy i zestawy kołowe platformy. Możliwe są dzięki temu nie tylko prace budowlane na remontowanych liniach kolejowych, ale także typowa praca manewrowa w obrębie wewnętrznych odcinków prywatnych bocznic. Platforma może więc wjechać na tory, wykorzystując pojazdy i maszyny budowlane.
Producent może, wedle potrzeb, wyposażyć ją w pneumatyczny układ hamulcowy sterowany z pojazdu napędzającego. - W przypadku niewielkich bocznic, jej użycie może wyeliminować konieczność stosowania lokomotywy manewrowej, w ogólnym rozrachunku znacznie obniżając koszty - informuje producent.
Stargardzka firma przygotowuje się teraz do eksploatacji swojego pojazdu. By go wyprodukować, musiała nieco zreorganizować zakład; zbudować kompletną linię technologiczną z suwnicą, kupić obrabiarki CNC. Ich zakup sfinansowano także ze wsparciem BGK. Firma jest gotowa do rozpoczęcia seryjnej produkcji swojej platformy. Prezentowała ją m.in. podczas targów Trako oraz Innotrans w Berlinie.
Proszę wyprodukować coś podobnego DLA TIRÓW
żeby opuścili dróżki asfaltowe i weszli na TORY
tRANSPORT torowy #####
tiryNA tory (89.151.36...) 19-01-2023 17:23
2.
transport kombinowany, jest w innych krajach- tiry jada na wagonach
zzz (31.11.131...) 19-01-2023 19:31
3.
Czy to tajemnica jaka firma wyprodukowała ten pojazd? w artykule autor tego nie podaje :/
ciekawy (88.156.159...) 19-01-2023 20:56
4.
Nazwa firmy jest w artykule, trzeba czytać uważniej.
Redakcja (81.190.39...) 20-01-2023 08:27
5.
Ad 3
";stargardzka firma Kuca, dostawca osprzętu kolejowej sieci trakcyjnej";
qwas (176.221.124...) 20-01-2023 18:58
6.
Krótkie pytanko - ";Dopuszczalna ładowność nowej maszyny wynosi do 20 ton."; dotyczy platformy na której stoi żółta maszyna czy może aż się boję - kosza tej maszyny
qwas (176.221.124...) 20-01-2023 19:09
7.
Dopuszczalna ładowność platformy o masie własnej ok. 5,5 tony wynosi do 20 ton.