Finał kolejowej inwestycji planowany jest na koniec 2024 roku.
Ilość wyświetleń: 3611
Dziś przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe oraz firmy Trakcja S.A, która jest wykonawcą przebudowy 4 stargardzkich wiaduktów i stacji kolejowej, prezentowali postępy robót.
W dzisiejszej wizycie technicznej wzięli udział Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego PKP PLK, Szymon Gorzejewski, dyrektor projektu, Bartłomiej Cygan i Andrzej Kozera, członkowie zarządu oraz Tomasz Łojewski, dyrektor projektu z firmy Trakcja S.A. Byli też obecni włodarze Stargardu i radni.
Przedstawiciele kolei i wykonawcy prezentowali uczestnikom wizyty to, co do tej pory zostało zrealizowane na stacji kolejowej Stargard. Układane są tam nowe tory, montowana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Postępują też prace przy budowie nowego peronu nr 3. Stoją już na nim ławki, zamontowano tablice informacyjne, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy, nowe oświetlenie. Peron jest wyższy i szerszy niż przedtem, ma antypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające dla niewidomych.
- Peron nr 3 jest prawie skończony, to jeden z trzech zaplanowanych do modernizacji – mówi Tomasz Łojewski, dyrektor projektu z firmy Trakcja, który oprowadzał gości po budowie. – Mamy też już wiatę o długości 170 metrów na peronie nr 2, który też będzie przebudowywany w całości. Będziemy mieli wiatę o długości 300 metrów, jedną z najdłuższych w Polsce. Peron 1 też doczeka się modernizacji.
Na każdy z trzech zmodernizowanych peronów dostaniemy się windami, co będzie dużym ułatwieniem dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy o kulach. Łącznie zostaną zamontowane cztery windy, w tym jedna znajdzie się przy Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym. Trwają prace związane z przejściem pod torami.
- Zostanie ono wykończone okładziną kamienno – granitową, będzie można nim wyjść ze stacji w kierunku ul. ulicy Szczecińskiej – opowiadał Tomasz Łojewski.
Nowe przejście pod torami będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz w drugą stronę miasta do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Roboty związane z modernizacją stacji kolejowej są prowadzone przy zachowanym ruchu kolejowym. Dlatego odbywają się etapami. Do czasu oddania inwestycji do użytku, pasażerowie będą się poruszać przejściami tymczasowymi.
Na stacji kolejowej Stargard zlokalizowano też Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów.
Wiadukty zrobione po połówce
Podczas wizyty roboczej nie zabrakło pytań o wiadukty. Te inwestycje prowadzone przez kolej, budzą w mieście najwięcej emocji. Zamykanie ich i otwieranie na przemian denerwuje mieszkańców i kierowców. Póki co, wszystkie są otwarte. Kolej zapewnia, że do końca czerwca br. długoterminowe zamykanie żadnego z nich nie jest planowane. W pierwszej kolejności wykonawca zamknie na ok. 2 miesiące przejazd pod wiaduktem na ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej. Potem ekipa przejdzie na wiadukt na ul. Wyszyńskiego i potem na krótko zamknięty zostanie wiadukt nad ul. Składową. Wiadukt nad ul. Bogusława IV będzie kończony jako ostatni.
- Aktualna organizacja ruchu umożliwia nam zamykanie doraźne, zamykanie w godzinach popołudniowych, nocnych, czy kilkugodzinne z ręcznie kierowanym ruchem – dodaje Tomasz Łojewski. - Roboty są teraz cały czas realizowane, ale nie wymagają one zamykania przejazdu pod wiaduktami, bo wchodzimy w etap robót torowych i sieciowych, tych typowo kolejowych, które są prowadzone nad ulicami.
W Stargardzie są przebudowane cztery wiadukty. Na razie wykonano remonty ich połówek. Jedynie prace na wiadukcie na ul. Składowej są zaawansowane w 70 proc. Został znacznie poszerzony, ma większe światło niż poprzednio.
- Chodziło o to, by wpisać się w północną obwodnicę Stargardu, by wiadukt miał parametry dla ruchu tranzytowego - wyjaśnia kolej. – Podczas remontów wiaduktów przeszliśmy z układów łukowych na ramowe.
Remontów doczekają się też drogi pod wszystkimi wiaduktami.
- Na ul. Wyszyńskiego zaprojektowany jest chodnik ze ścieżką rowerową po obu stronach wiaduktu, tak samo na ul. Bogusława IV – informują przedstawiciele Trakcji S.A. - Na ul. Pierwszej Brygady i kładowej będą ciągi pieszo - rowerowe z obu stron.
Miasto zapewnia, że po zakończeniu prac, skończą się problemy z zalewaniem dróg pod wiaduktami.
- Pod rondem na ul. Szczecińskiej zbudowane są zbiorniki o pojemności mniej więcej 6 autobusów, które gromadzą deszczówkę nawalną i potem zrzucają ją do sieci ogólnospławnej – mówi Rafał Zając, prezydent Stargardu. - Dogadaliśmy się z koleją, że wybudują rurę łączącą obydwa wiadukty, odwadniającą ulice Wyszyńskiego i Bogusława IV. Miasto zaś wybudowało rurę odwodnieniową bezpośrednio do rzeki Iny od Bogusława IV. I one już są, ale efektów jeszcze nie widzimy. Będą widoczne po wykonaniu układu drogowego, gdy do tego układu odwodnieniowego droga zostanie wpięta.
Kolej: to ostatnia, długa prosta
- Jesteśmy z robotami na ostatniej, choć jeszcze długiej prostej – mówili dziś przedstawiciele kolei. – Wiadukty będą zamykane etapowo, będzie to wszystko uzgadniane, postaramy się minimalizować utrudnienia dla mieszkańców.
Kolejowe inwestycje w Stargardzie są częścią dużego, 4-miliardowego przedsięwzięcia, tj. modernizacji linii kolejowej E-59 na odcinku od Poznania do Szczecina Dąbie. Stacja Stargard zamknie całą inwestycje. Przejazd na tej trasie dla najszybszych pociągów ma być krótszy niż dwie godziny. Czas przejazdu jest jednak uzależniony od liczby czasów przestojowych czy też liczby przystanków, na których pociągi się zatrzymują.
- Na trasie od Poznania do Wronek prace są już zakończone – mówi Szymon Gorzejewski, dyrektor projektu z PKP PLK. – Poskładaliśmy już wnioski o wydanie nowych dopuszczeń do eksploatacji. Są one procedowane przez Urząd Transportu Kolejowego. Jak nowe dopuszczenia zostaną wydane, będziemy mogli podnosić prędkość. Ostatnim elementem będzie stacja Stargard. Więc zakładamy, że wnioski złożymy do urzędu pod koniec 2024 r. i podniesiemy tą prędkość w okolicach 2025 roku. Ale sukcesywnie będziemy podnosić prędkość na całym odcinku od Poznania do Szczecina. Cała modernizacja nie jest tylko projektem Poznań Główny - Szczecin Dąbie, ale również odcinkiem Wronki - Słonice, który jest odrębnym projektem, na którym również trwają prace.
Brzydkie miasto nie pasuje teraz do takiego dworca.
pkp (54.240.197...) 29-03-2023 15:16
2.
Ostatnia prosta - koń by się uśmiał. Oficjalnie jeszcze 2 lata, a wiadomo że będzie kolejna obsuwa. Zająca zabrali, pochodził trochę w kasku, powiedzieli mu co chcieli i poszedł grzecznie do urzędu. A mieszkańcy kolejne lata w korkach. Tekturowy prezydent.
Piter (89.151.37...) 29-03-2023 15:18
3.
Więcej wizytujących jak roboli,PAJACE.Skończcie wreszcie te remonty i w.........ć z naszego miasta ignoranci
antonio (178.235.147...) 29-03-2023 17:10
4.
Pojemność podaję się w litrach a nie w autobusach panie niby prezydent
Ktoś (188.147.13...) 29-03-2023 17:28
5.
remont już lada chwila będzie chyba??? ukończony
jeszcze tylko tył baszty , posadzka
i póżniej stała dotacja na utrzymanie .
świeta w nowej scenerii .
TOtylkoTAKsobie (89.151.36...) 29-03-2023 17:47
6.
Przestańcie już marudzić, to nie Holandia albo Niemcy, żeby inwestycje były prowadzone na wysokim poziomie. Dworzec będziemy za to mieli pierwsza klasa. Teraz tylko przypilnować, żeby stargardzkie lumpy go nie zaszczały i nie zarzygały.
STX (149.19.170...) 29-03-2023 23:53
7.
Stx co ty wiesz o budowach w niemczech, budowa u bahn Berlin 2200 metrów miało być skończone w 2016, a skończyło się 2020, Niemcy to lebry do pracy, wixhausen darmstadt fair zderza z cząstek elementarnych zakończenie inwestycji miało być 2019, a końca nie widać koszt pierwotny 2 miliardy, a skończy się na 6 miliardów, tak że nie ma czym się zachwycać pracowałem 12 lat,
Starg (46.134.93...) 30-03-2023 06:34
8.
No proszę, czyli nawet Niemcy mają obsuwy. To znaczy tylko, że wcale nie jesteśmy gorsi niż Europa Zachodnia i u nas wcale nie wygląda to tak źle.
STX (149.19.170...) 30-03-2023 23:18
9.
Wiadukt na Wyszyńskiego zrobiony jest w połowie. Zaczęli w grudniu 2019. Policzcie sobie z grubsza kiedy będzie koniec...
Piter (89.151.37...) 31-03-2023 10:52
10.
Piter nie wie kim jesteś z zawodu ale nie rozumisz specyfiki czegoś nowego które powstaje po wyburzeniu starej konstrukcji w tym wypodku wiadukty, tym bardziej że to wszystko trzeba zinwetaryzowac tj linie podziemne energetyczne instalacje gazowe, wodno kanalizacyjne tego w większości nie ma w dokumentacji przefwykonawczej z prostego powodu to było budowane przed 2 wojna światowa przez Niemców, i w trakcie realizacji inwestycji wszystko jest jasne że 80 proc nie jest naniesione w dokumentacji przedwykonawczj, i trzeba niektóre sieci po prostu przenieś nowe miejsce a towymago czasu i dodatkowych ustaleń tworzenie nowych dokumentów