Staraniem Towarzystwa Przyjaciół Stargardu zdemontowane słupy z peronu 2 zostaną wykorzystane m.in. na stargardzkim dworcu przy budowie letniej poczekalni. Wiata na peronie 1, przylegająca do budynku dworca zostanie wyremontowana.
Ilość wyświetleń: 2732
Zniknęła wiata z drugiego peronu stacji kolejowej w Stargardzie. Zdobione filary zostaną jednak zachowane dla potomnych.
Ekipy Trakcji S.A., która jest wykonawcą przebudowy linii kolejowej E-59 na trasie Poznań - Szczecin Dąbie, zdemontowały historyczną wiatę na peronie 2 stacji kolejowej w Stargardzie. Obecnie jest on w przebudowie. Ma wyglądać podobnie jak peron 3. Zdobione historyczne słupy, których także już nie ma, nie pójdą na złom, staraniem Towarzystwa Przyjaciół Stargardu. Od kilku lat toczyły się w tej sprawie rozmowy z miastem i koleją.
- Polskie Linie Kolejowe chcą przekazać je miastu w ramach darowizny - mówi Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK. - Od 2018 r. trwa korespondencja z Urzędem Miejskim w Stargardzie, by słupy wykorzystać w innym miejscu w mieście.
- Będą dalej służyć mieszkańcom - cieszy się Bożena Kuszela z Towarzystwa Przyjaciół Stargardu.
Z końcem grudnia ub. r. pasażerom oddano do użytku odremontowany peron 3. Teraz prace toczą się na kolejnych. Wiata przylegająca do budynku dworca pozostanie i zostanie wyremontowana.
- Wiata z peronu 2 ze względów technicznych musiała zostać zdemontowana - mówi Bartosz Pietrzykowski, rzecznik PKP PLK w Szczecinie. - Nowy, będzie miał inne parametry niż obecnie. Przejścia muszą być na nim szersze i dłuższe. Nowa wiata ma nawiązywać wyglądem do tej, którą zbudowano na odremontowanym i oddanym niedawno do użytku peronie 3. Historyczne słupy kolidowałyby z projektem, ten peron musi mieć strefę bez przeszkód, dlatego te słupy musiały z niego zniknąć.
Wykonawca ich rozbiórki otrzymał zalecenie, by demontować je delikatnie, by ich nie uszkodzić. A i tak nie są w najlepszym stanie, znajdują się na nich liczne spękania. Na razie zostały zabezpieczone.
Jest koncepcja, by zabytkowe filary po renowacji zostały wykorzystane przy budowie letniej poczekalni na stargardzkim dworcu, do remontu którego przymierza się inna spółka kolejowa.
Podobnie zdobione słupy ocalono m.in. na peronie nr 1 w Szczecinie, a także nr 2 w Kołobrzegu oraz na stacji w Słupsku.