W niedzielę zostanie też uruchomiony nowy przystanek Goleniów Park Przemysłowy. Fot. UM w Szczecinie.
Ilość wyświetleń: 909
Dobre wiadomości dla pasażerów. Od niedzieli będzie więcej połączeń kolejowych w regionie. Na trasie Szczecin – Stargard liczba pociągów wzrośnie w dni robocze o 4 pary pociągów, tj. do 30.
- To efekt intensywnych rozmów i ustaleń prowadzonych w ostatnich miesiącach. Cieszę się, że udało się wypracować porozumienie, na którym skorzystają mieszkańcy regionu. To pierwszy krok do uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej - mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Uruchomienie dodatkowych 14 par pociągów w ramach I Fazy projektu SKM nastąpi wraz ze zmianą rozkładu jazdy przypadającą na 10 marca 2024 r. Tym samym liczba par pociągów regionalnych, zapewniających w dni robocze dojazd do Szczecina, wzrośnie do 76.
W 2018 roku marszałek Województwa Zachodniopomorskiego zaprosił Miasto Szczecin, Gryfino oraz Goleniów, do uruchomienia pilotażu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmującego uruchomienie pomiędzy Szczecinem a Goleniowem (Portem Lotniczym) oraz Gryfinem dodatkowych pociągów (odpowiadających założeniom SKM), dofinansowanych przez zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego. Zakres pilotażu ograniczano w kolejnych latach, w związku z zaprzestaniem finansowania przez Szczecin (2021 rok) oraz Gryfino (2022 rok). Nieprzerwanie połączenia pilotażowe SKM realizowane były na linii do Goleniowa – dzięki corocznemu zaangażowaniu finansowemu goleniowskiego samorządu.
- Zawarcie przez samorządy zaangażowane w projekt SKM porozumienia w sprawie wspólnego finansowania dodatkowych pociągów w 2024 roku jest dobrą wiadomością dla pasażerów, szczególnie poruszających się pomiędzy Szczecinem, a Gryfinem i Stargardem. To pierwszy krok do uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej - mówi marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Oznacza ono nie tylko powrót do rozpoczętego w 2018 pilotażu SKM, ale i jego rozszerzenie o pociągi w kierunku Stargardu, gdzie wcześniej nie było to możliwe z uwagi na ograniczenia związane z inwestycjami prowadzonymi na torach.
Dzięki porozumieniu na trasie Szczecin - Gryfino liczba pociągów wzrośnie w dni robocze z obecnych 14 par (w tym dodatkowa para uruchomiona przez województwo od 19 lutego 2024) do 20 par pociągów, na trasie Szczecin – Stargard liczba pociągów wzrośnie w dni robocze o 4 pary pociągów, tj. do 30 par pociągów. Liczba pociągów w kierunku Goleniowa będzie wyższa, niż wynikająca z porozumienia przewidującego uruchomienie 4 dodatkowych par pociągów w dni robocze. Dzięki deklaracji Gminy Goleniów o partycypacji w kosztach uruchomienia dodatkowych pociągów złożonej już w grudniu 2023 roku, liczbę pociągów kursujących na tej trasie zwiększono o 6 par już od 2 stycznia br., z czego 5 par kursuje w relacji bezpośredniej do stacji Port Lotniczy Szczecin-Goleniów. Ponadto od 11 marca br. mieszkańcy Goleniowa skorzystają także z 2 par nowych pociągów kursujących do i z Kołobrzegu oraz Świnoujścia. Dzięki temu odcinek Szczecin - Goleniów obsługiwany będzie w dni robocze łącznie przez 26 par pociągów.
Zgodnie z wypracowanym porozumieniem poszczególni Partnerzy Projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej dofinansują przewozy realizowane w granicach SKM kwotami:
- Gmina Miasto Szczecin 1 755 116,00 zł.
- Gmina Goleniów, Gmina Gryfino oraz Gmina Miasto Stargard po 853 654,00 zł.
- Gmina Kobylanka i Gmina Stargard po 22 030,00 zł.
- Województwo Zachodniopomorskie 724 822,00 zł z tytułu 14 dodatkowych par pociągów uruchamianych w dni robocze w ramach porozumienia SKM oraz ok 33,5 mln zł z tytułu pracy eksploatacyjnej realizowanej na liniach objętych porozumieniem przez 62 par pociągów finansowanych w całości przez Województwo Zachodniopomorskie. Ponadto Województwo zapewnia tabor kolejowy do obsługi połączeń oraz jego bieżące utrzymanie i wszelkie naprawy.
Jednocześnie, także w niedzielę, 10 marca, uruchomiony zostanie przystanek Goleniów Park Przemysłowy. Budowa przystanku jest inwestycją PKP PLK S.A. realizowaną w ramach projektu SKM. PKP PLK jest kompetentne w sprawach tego przystanku na etapie budowy - jako inwestor, a następnie w kwestiach eksploatacji oraz udostępnienia przewoźnikom i umożliwienia wprowadzenia do rozkładów – jako zarządca infrastruktury.
Włączenie do użytku budowanych przez PKP PLK w ramach projektu innych przystanków - Szczecin Trzebusz, Szczecin Żydowce, Szczecin Dunikowo oraz Szczecin Łasztownia opóźnia się. Do końca br. sieć przystanków na liniach SKM uzupełniona ma zostać o nowy przystanek Radziszewo, położony pomiędzy Szczecinem Żydowcami a Daleszewem, który budowany jest w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych.
Obecnie brak jest możliwości wprowadzania przez przewoźnika do prowadzonego przez Zarządcę infrastruktury systemu zamawiania tras zatrzymań pociągów na przystankach, dla których nie zakończono wszystkich procedur odbiorowych zakończonych oddaniem do eksploatacji.