Jest wykonawca obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20
Inwestycja powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Jej realizacja została zaplanowana na lata 2024-2027.
Ilość wyświetleń: 2952
GDDKiA w Szczecinie rozstrzygnęła przetarg na realizację obwodnicy Stargardu w ciągu DK20.
Dobra wiadomość dla stargardzian! Wyłoniono wykonawcę obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 20. Wyprowadzi ona ostatnia drogę krajową z miasta. A to będzie oznaczało zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców, związane z dużym ruchem, hałasem i spalinami.
- To kolejny krok do uruchomienia naprawdę sensownego ringu i wyprowadzenia znacznej części aut z ulic w Stargardzie - napisał na swoim profilu fejsbukowym Rafał Zając, prezydent Stargardu. - Większa wygoda i oszczędność czasu dla kierowców oraz podniesienie komfortu dla wszystkich mieszkańców.
Wykonawca ma zaprojektować i wybudować drogę o długości 4,5 km. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, zmniejszając hałas i ograniczając inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego. Skróci się też dystans jaki będą pokonywać kierowcy. Obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km, przejazd obwodnicą będzie krótszy o 2,9 km. Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście (ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych) obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie.
Przetarg na to zadanie wygrała firma Strabag, której oferta opiewa na nieco ponad 76 milionów złotych.
W przetargu startowało 7 oferentów. Jeśli w ciągu 10 dni nikt nie złoży odwołania, Strabag oficjalnie zostanie wykonawcą 4,5-kilometrowego odcinka drogi. Będzie miała 17 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2027 r.
- Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie. - Droga rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. Planowana jest w ramach inwestycji przebudowa połączenia S10/DK20 po północnej stronie węzła. Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym. Przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie drogę powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20 około 500 metrów za granicą miasta Stargard.
Od kilkunastu lat, dzięki południowej obwodnicy, kierowcy omijają miasto korzystając z drogi ekspresowej S10. Za kilka lat z centrum Stargardu zniknie droga krajowa nr 20. Trasa ta obecnie prowadzi od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta, gdzie na trasie przejazdu jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań.
W rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Stargardu znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. To m.in. obwodnice Wałcza, Szczecinka, Kołbaskowa, Gryfina i Złocieńca.