logofacebook.jpg
Witaj
3.140.185.190

Radni nie dali zgody na paraliż miasta

Wniosek PKP PLK i firmy Trakcja, by od wakacji zamknąć w Stargardzie na 3,5 miesiąca dwa wiadukty jednocześnie, nie spotkał się z akceptacją rajców. Na sesji byli przedstawiciele policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego.

1716905816.jpg
Ilość wyświetleń: 1828
 Wniosek PKP PLK i firmy Trakcja, by od wakacji zamknąć w Stargardzie na 3,5 miesiąca dwa wiadukty jednocześnie, został dziś odrzucony.

 
     Plan kolei i wykonawcy był taki, by od 24 czerwca do 15 września zamknąć w Stargardzie w jednym czasie wiadukty przy ul. Pierwszej Brygady/ Konopnickiej oraz Bogusława IV. Przejezdny miał być wiadukt w centrum Stargardu i skończony wcześniej na ul. Składowej.
W zamian, jak zapewnia inwestor, uciążliwości mieszkańców wynikające z przebudowy wiaduktów uległyby skróceniu o cztery miesiące. 

   Dziś o godz. 9 na stargardzkim dworcu, radni miejscy i powiatowi spotkali się z przedstawicielami PKP PLK i wykonawcą. Oglądali zrealizowane dotąd roboty. Potem kontynuowali zażarte momentami dyskusje w sali starostwa przy ul. Skarbowej. O powodach obrad dwu samorządów w jednym miejscu mówił prezydent miasta. 

   - Z zapowiadanych dwóch lat trwania inwestycji jesteśmy w takim momencie, że przebudowa wiaduktów jest nadal w toku - mówił dziś Rafał Zając, prezydent Stargardu. - W obliczu przedłużającej się inwestycji, narastających trudności oraz niemożliwości żadnymi narzędziami wpływu na inwestora obie rady przyjęły stanowiska zgodnie z którymi organy wykonawcze nie mogą podjąć decyzji na zamkniecie więcej niż jednego wiaduktu na raz. Doszło do zmian organizacyjnych i kadrowych i było widać tempo robót i większą liczbę osób na budowie. I wtedy padła ta propozycja, by zamknąć dwa wiadukty jednocześnie. Nie byliśmy w stanie podjąć dyskusji na argumenty, bo wcześniejsze stanowiska nam to uniemożliwiały. Nie chcąc blokować PKP i Trakcji  możliwości prowadzenia dialogu na argumenty uznaliśmy ze starostą, że takie spotkanie jest właściwym miejscem do prowadzenia dyskusji. To wy musicie wyważyć gdzie jest interes mieszkańców.  


   
    W 2021 r. miasto i powiat przyjęły stanowiska, zgodnie z którym nie będzie zgody na zamykanie w Stargardzie dwu wiaduktów jednocześnie. PKP i wykonawca chcą, by samorządy teraz zmieniły zdanie. Zapewniają, że w spółce zaszły zmiany na lepsze, że jest wypłacalna, ma więcej pracowników i dotrzymuje terminów. 

  - Od co najmniej roku terminy realizacji prac są dotrzymywane - podkreślał dziś Piotr Bruss, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni. - Nie chcemy wracać do przeszłości. Skupmy się na tym co jest teraz. Zaufanie do nas powraca. Przedstawimy dokładny harmonogram prac, jesteśmy skłonni organizować cotygodniowe spotkania robocze, by pokazywać postęp prac.  

  - Mieliśmy problemy, ale dokonaliśmy w strukturze spółki wiele zmian i jesteśmy teraz wiarygodnym płatnikiem - wtórował mu Bartłomiej Cygan, członek zarządu firmy Trakcja. - Wiemy, że ta przeszłość na nas ciąży. Ale teraz jesteśmy w innej rzeczywistości, odzyskujemy zaufanie. Zostało nam zaledwie 20 proc. inwestycji. 


   
   Przebudowa wiaduktów w Stargardzie ciągnie się od 2019 roku. A miała trwać tylko ok. 2 lat. Tymczasem z konsekwencjami opóźnień na palcu budowy mieszkańcy mierzą się do dziś. I mają już dość. 

  - Wy macie zaufanie, a my mamy zmęczenie - komentował wystąpienia przedstawicieli kolei i wykonawcy Zdzisław Rygiel, przewodniczący Rady Powiatu Stargardzkiego. - Tych trudności i wyrzeczeń nie da się zapomnieć. Dziękujemy, że zgodziliście się z nami spotkać. Szkoda, że nie zrobiliście tego trzy lata temu. 

   Służby mówią stanowcze nie! 

   Na sesję zaproszono przedstawicieli policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Wszyscy uważają, że zamknięcie dwu wiaduktów  w tym samym czasie będzie oznaczało w Stargardzie komunikacyjny paraliż.

   -  Na ul. Wyszyńskiego zdarza się, że ktoś wjeżdża pod wiadukt i go blokuje - wspominał dziś podinsp. Michał Jaskulski, zastępca komendanta Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie. - Gdy do tego dojdzie, a dwa wiadukty będą zamknięte, to wtedy nie będzie żadnej alternatywy w mieście dla przemieszczania się. Poza tym ruch w wakacje bywa czasem większy niż w czasie trwania roku szkolnego. 

  - Nie jesteśmy za tym, by zamykać dwa wiadukty na raz, będziemy mieli problem z przejazdem do zdarzeń - mówił mł. bryg. Paweł Różański, zastępca komendanta KP PSP w Stargardzie. - Nawet nasze niższe pojazdy zahaczają antenami o wiadukt w centrum miasta. 

   Głos zabrał też kierownik stargardzkiego pogotowia. 

   - Wydłuży się czas dojazdu do pacjentów - mówi Jacek Molik, kierownik filii Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego  w Stargardzie. - Już teraz mamy problem z dotarciem do pacjentów, gdy miasto jest zakorkowane. Jak dojdzie do jakiego potrącenia czy wypadku tuż za rondem w centrum, to całe miasto będzie stało w korku.

   Radny powiatu Damian Maligłówka pytał prezydenta o jego osobiste zdanie nt. wniosku PKP PLK. 

  - Decyzja należy do radnych obu rad - mówił Rafał Zając. - Ale zwracałbym uwagę na zdanie służb. 

  Trudno byłoby wszystkim 

   Wszyscy radni, którzy zabierali głos mówili o tym, że zamknięcie dwu wiaduktów jednocześnie, to bardzo kiepski pomysł. 
 
   - Problem będą miały też pojazdy służb komunalnych -  zwracał uwagę Mieczysław Skawiński, radny pracujący w spółce Bio Star. - Mamy samochody, które mierzą bez podniesionych poduszek 3,94 metry. Blokada takiego auta pod wiaduktem zakorkuje miasto. Być może nie zależy od nich bezpieczeństwo mieszkańców lecz funkcjonowanie miasta. Ruch niekiedy w wakacje jest większy niż normalnie, jesteśmy na tranzycie nad morze.  

 - Wasze pismo jest formą szantażu, ja to tak odbieram - radny mówił Marcin Malec, radny powiatowy. - Że jak nie zamkniecie dwu wiaduktów na raz, to nie zrobicie zadaszenia do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. 

   - Ta inwestycja utrudnia życie mieszkańcom wiele lat - mówił radny miejski Dawid Pycz. - To zaufanie do was jest mocno nadwerężone. Co się zmieniło, że mamy wam teraz zaufać?

   Radni długo dyskutowali o wniosku kolei i wykonawcy oraz o konsekwencjach, jakie w przypadku zgody, mogą spaść na mieszkańców. 

   - Życie ludzkie jest najważniejsze! - mówiła radna Krystyna Smolarek. - Wnoszę o zamknięcie dyskusji, bo opinie służb są najistotniejsze.   

    - Tu chodzi o bezpieczeństwo mieszkańców, a oni są na "nie"! - dodała radna miejska Monika Kirschenstein. 

  - Dla mnie sprawa po opinii służb mundurowych jest jasna - mówił radny powiatu Tomasz Zbirochowicz.
A mieszkańców należałoby przeprosić za to, co się działo w ostatnich latach. 

   Radni pytali wykonawcę m.in. o możliwości pracy na trzy zmiany, o zwiększenie liczby pracowników na budowie.

   - Nie możemy pracować na trzy zmiany, bo technologia przebudowy utrudni życie mieszkańcom - mówił Bartłomiej Cygan z firmy Trakcja. - Obecnie na jednym obiekcie pracuje ok. 45 osób. Gdy zamkniemy dwa wiadukty, załoga zwiększy się o drugie tyle.

   Argumenty PKP PLK i wykonawcy okazały się jednak zbyt słabe w stosunku do stanowisk służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mieszkańców.  Radni powiatu jednogłośnie przyjęli stanowisko, nie dające inwestorowi zgody na sparaliżowanie miasta. W radzie miejskiej jedynie Krzysztof Sosin, wstrzymał się od głosu, pozostali negatywnie zaopiniowali wniosek kolei i wykonawcy. 
 


   Posłuchaj co mówili przedstawiciele PKP PLK oraz stargardzkich służb o zamykaniu wiaduktów: 


 





(w) - 28-05-2024


Artykuły powiązane:
  • Pod jednym jeździmy, pod drugim nie (05-09-2024)

  • Znów jeden zamkną i otworzą drugi (02-09-2024)

  • Kolejne zmiany w organizacji ruchu (20-08-2024)

  • Zamkną jeden, otworzą drugi - wiaduktowa karuzela trwa. Zobacz terminy! (14-08-2024)

  • PKP chce zamknięcia dwu wiaduktów (21-05-2024)

  • Reklama
    1.
            trzeba-było wyremontować JEDEN później DRUGI a na koniec TRZECI . taka głupia PO -d PO wiećććć.
    oj TAMoj TAM (89.151.18...) 28-05-2024 17:36
    2.
            a kiedy mieszkancy dostana zadoscuczynienie od pkp za ten syf co na zgotowali przes ostatnie 4 lata i to jeszcze nie koniec?
    www (91.241.26...) 28-05-2024 17:41
    3.
            ad 1. Kto tu jątrzy ";PO -d PO wiećććć";, albo ruski troll, albo ktoś kto nie pamięta kto wygrywał i rządził przez ostatnie 8 lat?
    qwas (176.221.124...) 28-05-2024 19:25
    4.
            No to bohaterstwo miarę ,Kubusia Puchatka żenada
    J (89.151.21...) 28-05-2024 19:43
    5.
            Zamknąć ludzi odpowiedzialnych za ten bałagan a nie zamykać wiaduktów.Ta inwestycja ich przerosła już kilka lat temu.Brali i biorą ogromne pieniądze za nic nie robienie.Oni tej inwestycji nie skończą a zaraz będą robili remonty tego co byle jak zrobili kilka lat temu.Niekompetętni nieudacznicy z PKP.
    pracownik (46.205.136...) 28-05-2024 20:05
    6.
            Ale na defraudację wszelkiej maści już zgoda zawsze jest.
    Utopiazst (5.173.158...) 29-05-2024 08:52
    7.
            Ile milionów jeszcze zostało przeliczyć średnią i wyjdzie wam ile jeszcze będą robić prawie jak u nas drogi itp przetarg wygrywa jedna firma dają jej nieograniczony czas i pracownicy zombi nabijają godziny;)
    Faktury mają być nie robota (37.47.146...) 29-05-2024 12:34
    8.
            z tymi mostami to było by tak że zamkną dwa mosty a remontować i tak będą po jednym ,jak z ulicą remontują ul Kochanowskiego od Iny a rozwalili skrzyżowanie na Okrzei rok temu i tak że nawet nie mogą go naprawić żeby był w miarę przejezdny bo nie jest przejezdny dla samochodów nisko zawieszonych
    PRAGMATYK (91.226.236...) 29-05-2024 22:44
    Dodanie opinii jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
    Dodanie wiadomości jest jednoznaczne z zatwierdzeniem regulaminu
    Autor:
       Polecane przez INFO
    baner_5_1570135131.jpgbaner_8_1658156824.jpgbaner_9_1570642654.jpgbaner_10_1570145489.jpgbaner_13_1587714979.jpgbaner_21_1672648553.jpgbaner_28_1677653215.jpgbaner_30_1680645093.jpgbaner_31_1695228839.pngbaner_32_1708625514.jpgbaner_33_1708625553.jpgbaner_34_1723823580.png
    Copyright © Regionalny Informator Internetowy
    info..pl M. Cywka
    Robotnicza 9b
    73-110 Stargard
    tel. +48 609 804 424 / 91 578 42 10
    e-mail: info.wiadomosci@gmail.com