Pasjonaci odbudowują wąskotorówkę, ale potrzebują finansowego wsparcia
Towarzystwo Stargardzka Kolej Dojazdowa chce ocalić kolejowe tradycje w Stargardzie od zapomnienia. Zamierza odbudowywać kolej wąskotorową i zrobić z niej atrakcję turystyczną. Teraz zaprasza do udziału w konkursie promującym ich inicjatywę. Fot. TSKD.
Ilość wyświetleń: 1142
Do odbudowania szlaku Stargardzkiej Kolei Dojazdowej potrzebne są pieniądze. Na transport, materiały i narzędzia. Siłę rąk i swoją ciężką pracę dają społecznicy.
Istniejące od 2017 r. Towarzystwo Stargardzka Kolej Dojazdowa zajmuje się rewitalizacją linii wąskotorowej od Stargardu do Małkocina. To 9-kilometrowy odcinek. Od 2013 r. społecznicy i miłośnicy wąskotorówki dążą do jej odbudowy, wykonując na torowisku ciężką pracę. Konstruują też drezyny, by móc poruszać się odbudowywanymi sukcesywnie odcinkami. Niektórzy już mieli okazję taką drezyną się przejechać.
Obecnie grupa zapaleńców prace prowadzi na 2,5 - kilometrowym odcinku z Żarowa w kierunku Stargardu, gdzie odkrywają i odkopują stare tory spod grubej warstwy ziemi, uzupełniają ubytki.
- W budynku stacyjnym chcielibyśmy urządzić izbę tradycji i pamięci, taką jak ma Ińsko - mówił nam niedawno Krzysztof Skrzypczak, prezes TSKD.
Stargardzka Kolej Dojazdowa ma pod swoją opieką linię nieczynnej kolei dojazdowej Stargard - Ińsko. Część infrastruktury została zniszczona, część rozkradziono. Społecznicy założyli zrzutkę, bo chcą ją odbudować. Udało im się niedawno pozyskać materiały. Od PKPPolskich Linii Kolejowych otrzymali szyny, o łącznej długości ok. 4 km, które wykorzystują do odbudowy odcinków, które niegdyś stały się cennym łupem dla złomiarzy.
- Zbieramy pieniądze na transport szyn, narzędzia i materiały niezbędne do tego, aby udrożnić szlak na odcinku 9 km - czytamy w opisie zbiórki założonej na zrzutka.pl.
Na razie zebrano niecałe 6600 zł. Tymczasem na sam transport szyn potrzeba było ok. 5 tys. zł. Tutaj można wesprzeć ich inicjatywę zrzutka.pl/7kvzh4.
Miasto czyni starania, by kolejkę wąskotorową wraz z dworcem przejąć od PKP. Pisaliśmy o tym tutaj: wiadomosci.rii.pl/index.php.
Uwaga konkurs!
Członkowie TSKD zapraszają do wpłat na szczytny cel, ale też do udziału w konkursie. Informują o nim na swoim profilu fejsbukowym:
- nagraj krótki, maksymalnie 30 sekundowy filmik, który z dobrym humorem zareklamuje działanie naszego Towarzystwa, w którym zachęcisz innych do wsparcia naszych działań. Może to być piosenka, wierszyk lub hasło reklamowe. Samemu albo w gronie bliskich osób (rodzina, przyjaciele, znajomi). Ważne żeby nie było to na tle lub z wykorzystaniem substancji, które zwykle nie kojarzą się ze zdrowym trybem życia (alkohol, papierosy, etc.),
- wyślij go do nas (H Da Le lub Krzysztof Kipek ) na messenger, z dopiskiem że zgadzasz się na publikację na naszym Fanpage., - opublikowane filmiki z największą liczbą pozytywnych reakcji, zostaną nagrodzone.
Za III miejsce: przejażdżka drezyną, za II przejażdżka drezyną i pyszna taca smakołyków od NA TACY Malwina Seredyńska, a za I miejsce: przejażdżka drezyną, pyszna taca smakołyków, sesja zdjęciowa w plenerze. Konkurs potrwa jeszcze do 29 lipca.
- Po tej dacie opublikujemy filmiki na naszym Fanpage i zacznie się 3 dniowe głosowanie - informują stargardzcy pasjonaci kolejnictwa. - Wygra film z największą liczbą pozytywnych reakcji.
to jest taka bajka jak stąd do Warszawy a pieniędzy to trzeba miliony
PRAGMATYK (91.226.236...) 24-07-2024 14:49
2.
A kto to będzie utrzymywał, jak to jest nieuzasadnione ekonomicznie?
Czesuaf (37.248.167...) 24-07-2024 19:15
3.
A kto utrzymuje popis u koryta i firmy publiczne jak to nieuzasadnione ekonomicznie, a nawet już w przypadku popis szkodliwe społecznie od zawsze.
Tutaj jest jakiś aspekt lokalnej drobnej atrakcji. 100x lepszej niż stargardzkie parawany itp.
Order (46.113.12...) 24-07-2024 19:46
4.
9 km udrożnienia szlaku to miliony złotych, a tak w ogóle to jak ta kolejka będzie jeździć przez to nowe rondo , tam nie ma żadnych znaków, sygnalizacji, niczego, sami będą decydować kiedy sobie na ruchliwe rondo ciuchcią wjadą???? projekt bez szans na realizację.