Edyta Domińczak, przypomina wszystkim zainteresowanym zasady rozsądnego konsumenta. Warto zapoznać się z tym kodeksem postępowania, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków oraz zdenerwowania w przypadku nabycia towaru niezgodnego z oczekiwaniami. Dekalog rozsądnego konsumenta to:
1. Do sklepu wybieraj się tylko z wcześniej sporządzoną listą zakupów.
2. Weź tyle pieniędzy, ile będziesz potrzebował/a na zakup produktów znajdujących się na tej liście.
3. Rozważnie korzystaj z okazji, jaką stwarza sprzedaż promocyjna. Może bowiem okazać się, że kupiłeś towar do niczego Ci niepotrzebny i niejednokrotnie droższy niż oferowany w innym sklepie.
4. Czytaj dokładnie wszystkie informacje umieszczone na produkcie lub jego opakowaniu.
5. Nie kupuj u anonimowego sprzedawcy.
6. Przed zakupem sprzętu RTV, AGD albo drogich ubrań, odwiedź kilka sklepów, porównaj ceny oraz możliwości wypróbowania czy też przymierzenia interesujących Cię towarów.
7. Nie kupuj pod wpływem reklamy. Nie wszystkie szeroko reklamowane towary są godne polecenia.
8. Wywieszki z napisem - „Reklamacji nie uwzględnia się” - są bezprawne. Przyjęcie reklamacji i ustosunkowanie się do niej należy do obowiązków sprzedawcy.
9. Kupując odzież, wykładziny albo dywany odszukaj metkę i upewnij się czy odpowiadają Ci zalecane przez producenta sposoby konserwacji.
10. Żądaj zawsze dowodu zakupu, rachunku, paragonu lub kwitu kasowego. Mogą one przydać się podczas składania ewentualnych reklamacji.
Stargardzki powiatowy rzecznik konsumenta informuje także, że Stowarzyszenie Konsumentów Polskich wydało praktyczny mini-przewodnik dla konsumentów, który warto mieć zawsze po ręką, aby wiedzieć, dokąd udać się po pomoc w razie ewentualnych problemów. Mini-przewodnik można pobrać ze strony internetowej: www.pomoc.konsumenci.org