Przewinienia kierowców i pieszych na Szczecińskiej.
Ilość wyświetleń: 2922
Kierowcy popełniają największe przewinienia w okolicach przejść dla pieszych na rondzie 15 południk oraz skrzyżowaniach Szczecińska z Towarową i Bema, Szczecińska z Kościuszki – wynika z analizy stargardzkiej drogówki. Ulica Szczecińska jest jedną z najniebezpieczniejszych dróg w Stargardzie. Pod koniec ubiegłego roku doszło tam do tragicznego wypadku, w którym zginęły dwie osoby. W kwietniu na wysokości skrzyżowania z ulicą Słoneczną motocyklista zderzył się z samochodem i poniósł śmierć na miejscu.
Na zlecenie komendanta stargardzkiej policji funkcjonariusze przygotowali szczegółową analizę nieprawidłowych zachowań kierowców oraz pieszych na ulicy Szczecińskiej w latach 2010-2013. W tym okresie doszło do 26 wypadków i 328 kolizji drogowych. Na Szczecińskiej zginął pieszy i dwóch kierowców. Statystycznie codzienne dochodzi tam do kolizji, wypadków i innych zdarzeń drogowych - 30 miesięcznie.
Najniebezpieczniejszym miesiącem jest grudzień – mieliśmy 38 różnego rodzaju zdarzeń drogowcy. Z koli najbezpieczniejszym jest luty.
- W niedzielę jest najmniejszy ruch, dlatego dochodzi wtedy do najmniejszej ilości zdarzeń drogowych. Najniebezpieczniejszymi dniami tygodnia są: poniedziałek, środa i piątek, w godzinach 14:00-22:00 – informuje starszy szeregowy Łukasz Więckowski z KPP Stargard.
Głównymi "grzechami" kierowców poruszających się po ulicy Szczecińskiej są: nieprawidłowe przejeżdżania na przejściu dla pieszych (170 zdarzeń), nadmierna prędkość (95 zdarzeń), nieprawidłowe wyprzedzanie, wymijanie, omijanie (62 zdarzeń). Siedmiokrotnie swoim zachowaniem zawinili piesi. Nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali cztery zdarzenia drogowe.
Szczególnie niebezpiecznymi miejscami na Szczecińskiej są: rondo 15 południk, skrzyżowanie Szczecińska z Towarową, Bema, skrzyżowanie Szczecińska z Kościuszki, skrzyżowanie Szczecińska z I Brygady.
O odpowiedzialności karnej sprawcy wypadku komunikacyjnego przypomina Małgorzata Zielińska-Kipieć z Kancelarii Adwokackiej Matusz-Michna, Zielińska-Kipieć S.C. w Stargardzie Szczecińskim
Sprawca, który choćby nieumyślnie spowodował wypadek komunikacyjny, na skutek którego inna osoba odniosła obrażenia ciała, podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat. Tego rodzaju przestępstwo ścigane jest z urzędu, chyba że poszkodowaną jest osoba najbliższa – wówczas ściganie następuje na wniosek tej osoby.
Natomiast w przypadku wypadku ze skutkiem śmiertelnym albo gdy pokrzywdzony dozna ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, sprawca zostanie zawsze pociągnięty do odpowiedzialności z urzędu. Przez ciężki uszczerbek na zdrowiu rozumie się np. pozbawienie człowieka wzroku, słuchu, mowy. Wówczas grozi za to kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
Należy pamiętać, że sprawcą ww. wypadków może być nie tylko kierowca, ale każdy uczestnik ruchu, w tym pieszy.
Co istotne w przypadku kierowców pojazdów mechanicznych dla pociągnięcia do odpowiedzialności nie jest konieczne spowodowanie wypadku. Wystarczy, że kierowca znajduje się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego. W takiej sytuacji może spodziewać się grzywny, kary ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat.
Kara to jednak nie wszystko. Kodeks karny przewiduje bowiem dalszą dolegliwość w postaci środków karnych. W razie skazania osoby za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów określonego rodzaju. Jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca wypadku Sąd musi orzec zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów albo pojazdów określonego rodzaju. Zakazy te orzeka się w latach, od roku do lat 10.
Sąd pozbawi prawa do prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze, jeżeli sprawca wypadku, którego następstwem jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, w czasie wypadku był w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia, chyba że zachodzi wyjątkowy wypadek, uzasadniony szczególnymi okolicznościami.
ZAMIAST ANALIZOWACOS CO BYŁO DAWNO POLICJANCI POWINNI RUSZYC SIE ZZA BIUREK W TEREN ,NA ULICY SZCZECIŃSKIEJ WYSTARCZY POOBSERWOWAĆ KIEROWCÓW, CO 3 JEDZIE I ROZMAWIA PRZEZ KOMORKĘ.DLACZEGO TEN ZAKAZ NIE JEST EGZEKWOWANY
OBSERWATOR (46.204.80...) 20-02-2014 20:48
2.
Co drugi wyprzedza na przejsciach
. (80.111.29...) 21-02-2014 10:34
3.
Trzeba było angażować aż kancelarię adwokacką aby zacytować przepisy ?
czechu (37.8.249...) 22-02-2014 07:47
4.
Proponuję zamontować na ul.Szczecinskiej progi. Kierowca w trosce o swoje auto zwolni, a tym samym zyska bezpieczeństwo pieszy.
pieszy (89.229.107...) 23-02-2014 18:48
5.
a mnie chciał przejechać patrol straży miejskiej na pasach i gdy miałem zielone 3 tygodnie temu, a z 15 lat temu policja w nieoznakowanym samochodzie aż musiałem uciekać z pasów. Pokój dla policji i sm.