W dniu 25.02.2020 w siedzibie SCK odbyło się spotkanie przedstawicieli Partnerów Projektu (STBS i Miasto) zaangażowanych w projekt Stargardzkiego Centrum Nauki. Podczas spotkania wyłoniony w przetargu wykonawca zaprezentował prototyp jednego z eksponatów, który będzie stanowił element wystawy Centrum. Jednym z ciekawszych elementów eksponatu było zastosowania w nim tzw. motywu cegły Stargardzkiej. Za pomocą specjalistycznych urządzeń wykonawca przeskalował cegłę z Kolegiaty Najświętszej Maryi Panny Królowej Świata w Stargardzie i przy zastosowaniu skali przeniósł na eksponat. Uruchomienie wystawy planowane jest na przełomie I/II kwartału 2021 roku.
Starsze informacje o SCN
W dniu 10 stycznia Stargardzkie TBS podpisało umowę, a 15 przekazało plac budowy na wybudowanie obiektu zlokalizowanego w kamienicy przy Chrobrego 21. W budynku powstanie Stargardzkie Centrum Nauki. SCN będzie nowoczesną placówką edukacyjną i kulturalną, która w atrakcyjnej i przystępnej formie rozbudzi aktywność i ciekawość świata oraz wzbogaci wiedzę z zakresu nauk ścisłych i technicznych. Projekt SCN realizowany jest w partnerstwie zawartym pomiędzy Gminą Miasto Stargard, która była jego inicjatorem, Stargardzkim TBS, pełniącą funkcję realizatora projekt oraz Stargardzkim Centrum Kultury, które będzie odpowiedzialne za prowadzenie SCN. Inwestycja współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Stanowi ona również element Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Miasto Stargard na lata 2016 – 2026.
Dział 1: Kupcy
Zwiedzający poznaje źródło potęgi dawnego Stargardu: handel zbożem. Jako kupiec musi sprawnie liczyć (liczydłem, ale i na palcach), umieć przeliczyć jedne waluty na inne. I poradzić sobie ze słynną zagadką o ziarnach zboża układanych na szachownicy - na każdym polu dwukrotnie więcej, niż na poprzednim (potęgowanie). Nie obejdzie się bez sprawnego posługiwania się kilkoma typami wag (równania matematyczne, funkcjonowanie maszyn prostych). Dobry kupiec ze Stargardu musi też mieć w małym palcu mapy i wytyczanie optymalnych szlaków transportowych po Pomorzu, na tereny Niemiec i do Skandynawii. Ina, Odra i Bałtyk to jego świat. Życie byłoby rajem, gdyby nie te pożyczki i podatki (procenty, ułamki)...
Dział 2: Wojowie
Nie bez powodów Stargardzian nazywano w średniowieczu „pięciowiązaczami, bo taką siłę mają, że i pięciu takich jak oni powiązać potrafią";; - siła, męstwo i spryt czyniły z nich znakomitych wojowników. Zwiedzający stanie się jednym z nich. Gry logiczne i strategiczne sprawdzą, czy nadaje się do planowania działań wojów, a poznanie fizyki siłowania się na rękę (z eksponatem) pomoże zaimponować innym. Budowanie i bronienie murów Stargardu wymaga użycia różnych pochylni, dźwigni i wielokrążków, zaś do obsługi katapult, bombard i armat dopuszcza się tylko tych, którzy opanowali fizykę (rzuty ukośne, siła, prędkość).
Dział 3: Budowniczowie
Imponujące budowle to wyróżnik Stargardu w skali dawnej Polski i Europy. To wszystko efekt pracy znakomitych architektów i budowniczych - takich, jak nasz zwiedzający. Potrafi on na wystawie zbudować z elementów imponujące sklepienie najwyższego kościoła w kraju i unieść je w górę budując z cegieł gotyckich (przy okazji sprawdzi, że są większe i cięższe od współczesnych). Poradzi sobie także z wciągnięciem na wieżę kościoła św. Jana Chrzciciela potężnego dzwonu (3,5 tony!) korzystając ze sprytnych rozwiązań inżynierskich. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez architektonicznego planowania: znajomości łuków, kątów, zasad wznoszenia okrągłych baszt. Zwiedzający tworzy nie tylko budowle sakralne czy obronne: model najwyższej w Polsce wieży ciśnień pozwala zbadać zjawiska związane z zachowaniem cieczy: przepływami, ciśnieniem. Cierpliwości nauczy pokaz z użyciem wiadra smoły, który przypomni o słynnym stargardzkim wynalazku - papie dachowej.
Dział 4: Innowatorzy
Współczesny Stargard to ośrodek innowacyjnego przemysłu. Zwiedzający, pracując w parku technologicznym, musi umieć konstruować roboty przemysłowe, programować je i sterować nimi. Wie, jak działają produkowane w Stargardzie siłowniki, a gra symulacyjna pozwala mu zaplanować logistykę transportu towarów na cały świat.